Ивайло Станчев: Румъния се превърна в строител на пътища №1 в Европа, а уж тръгнахме заедно

Ние вървим в крив цикъл и се опасявам, че конструкцията няма да издържи, каза главният редактор на Капитал

 

"В момента Румъния е най-големият строител на инфраструктура в цяла Европа. През 2010 г. ние, заедно с румънците започнахме да правим магистрали с първите еврофондове. И тогава се засилихме, работехме по "Тракия", по "Струма". Но както у нас, така и в северната ни съседка има едни строителни компании, при които се установява корупция", каза в Бизнес видео подкаст главният редактор на Капитла, Ивайло Станчев.

"За късмет на румънците обаче, по онова време на важни позиции са Моника Макувей и Лаура Кьовеши. Те хващат една корупционна схема там, като мозъка на схемата е лице с прякор "царят на асфалта" и го вкарват в затвора за 5-6 години. Тогава изведнъж в Румъния за 5 години спират всички поръчки и нищо не се строи, защото хората са уплашени. Хубавото е, че за този период те успяват да си оправят контролните органи и правосъдната система", обясни той.

По думите му едва през 2019 г. румънците започват да реализират новите пътни проекти, но се оказва, че няма румънски строители, които да го правят и всъщност почти всички строителни компании там са чужди. От две години насам Румъния се превърна в най-големия строител на магистрали. Строи стотици километри едновременно.

 

"Това е огромната разлика с нас. Ние в момента нищо не строим или строим малко и на парче. И когато Румъния през 2015 г. вдигаше минималната заплата, това стана с привличането на инвеститори, докато ние последните две години вдигаме осезаемо минималната заплата, но нямаме инвеститори. Много инвеститори напускат България и аз очаквам още да напуснат догодина", каза още главният редактор.

И ако в Румъния се случи така, че с вдигането на доходите, дойдоха нови производства, то у нас това не се случи. Ние вървим в крив цикъл и се опасявам, че в даден момент конструкцията няма да издържи, добави той.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст