Резиденция срещу Акропола, обявена за най-скъпия имот в Гърция
Колко струва резиденцията?
Един от всеки осем автомобила по българските пътища се задвижва с пропан-бутан
Един от всеки осем автомобила по българските пътища се задвижва не с бензин или дизел, а с пропан-бутан. Монтирането на газова уредба не само намалява разходите на собственика за зареждане, но и понижава някои от вредните емисии (за сметка на други, уви). Но въпреки голямата популярност на АГУ, немалко хора все още имат твърде погрешни представи за някои страни на технологията.
Мит 1: АГУ увеличава живота на двигателя
В някои отношения това не е мит, разбира се. Заради по-чистото изгаряне петролният газ е благоприятен за цилиндрово-буталната група в двигателя. Но за сметка на това е по-вреден за изпускателните клапани. За да има двигателят дълъг живот, газовото оборудване се нуждае от прецизна настройка и от редовно обслужване - нещо, което много български собственици на автомобили с АГУ не подозират, или от което не се интересуват, пише plovdiv24.
Газовата уредба е най-подходяща за коли, чиито двигатели разполагат с хидроповдигачи на клапаните. Когато те липсват, се налага редовно да се прави реглаж на клапаните - всъщност дори по-често, отколкото пише в упътването на автомобила.
Мит 2: На газ минавате повече километри
Това е напълно погрешно, но въпреки това устойчиво вкоренено у мнозина убеждение: че с 40-литрова газова бутилка може да се измине по-голямо разстояние, отколкото с 40-литров резервоар бензин.
Това е невъзможно по две причини. Първо, заради по-ниската енергийна стойност на газа разходът с него е малко по-голям от този на бензин. И второ, газовите бутилки не могат да се пълнят догоре от съображения за безопасност - в различните държави по правило се оставят 10 до 18% празни. Тоест в 40-литрова бутилка можете да заредите не повече от 36 литра газ, и това е фиксирано в контролните системи на уредбата.
Мит 3: На всеки автомобил може да се сложи газ
Според популярна в нашия форум шега, българският гений може да сложи газова уредба и на Tesla. Въпросът е не дали технически е възможно, а дали изобщо има някакъв смисъл. Има много случаи, в които прибягването до АГУ е безсмислено, трудно или направо невъзможно:
- при най-компактните автомобили. Там липсва място за газовата бутилка, а и разходът така или иначе е малък, икономията от газа ще е нищожна.
- при дизеловите автомобили. Тук монтирането на уредбата е доста сложно технически, а и за запалването така или иначе е нужен малко дизел, така че икономията е незначителна.
- при комби и SUV автомобилите монтирането на бутилката обикновено отнема част от товарното пространство, заради което се предполага, че сте си ги купили.
- при новите автомобили монтирането на газова уредба автоматично анулира гаранцията на двигателя, електрическата система и, в някои случаи, дори на целия автомобил.
Мит 4: Щом имате АГУ, не ви трябва бензин
Разбира се, в това могат да вярват само хора, които не ползвали газова уредба. Собствениците добре знаят, че дори най-съвременните АГУ имат нужда двигателят да се стартира на бензин и да се загрее до работна температура, преди да го заменят с газ. Ако пътувате рядко и на къси разстояния, от газовата уредба изобщо няма никакъв смисъл - през повечето време така или иначе ще карате на бензин.
Мит 5: Монтираш, качваш се и караш
Както вече споменахме, немалко българи смятат, че монтирането на газовата уредба е еднократен акт, след което им остава само периодично да зареждат бутилката. Но всъщност не е така - и АГУ, както и почти всичко друго в автомобила, се нуждае от редовно техническо обслужване, пише AutoMedia.bg. Максимум на 10,000 километра трябва да се отбиете при "газовите" майстори за реглаж и подмяна на филтри. Пренебрегването на това изискване води до все по-влошена работа на двигателя и, в крайна сметка, до бракуването му.
Колко струва резиденцията?
Ние сме на последно място по дегитализация на предприятията, казва Елина Желева
Агенцията ще се свърже с лица, за които са установени неточности в декларираните данни