Коронацията на крал Чарлз III струва на данъкоплатците 72 млн. паунда
52 % от лондончани не смятат, че коронацията трябва да се плаща от данъкоплатците
Πъpвaтa вoдopoднa cтaнция в Бългapия зaпoчвa paбoтa в София днес 10 май 2024 г.
Регистрацията на първия в България водороден електромобил е факт и от март 2023 г. негов собственик е Института по електрохимия и енергийни системи на БАН.
Електромобилът е с марка Hyundai Nexo е закупен по процедура за обществена поръчка с цел да подпомогне създаването на научноизследователската инфраструктура за съхранение на енергия и електромобилност.
Цената на подобен автомобил започва от 138 000 лв.
Hyundai Nexo – единственият водороден автомобил у нас
Задвижването на Hyundai Nexo се осъществява от електрически двигател с мощност 120 kW и максимален въртящ момент от 395 Nm. Енергията за движение, както и за всички консуматори в автомобила, се произвежда от горивна клетка с мощност 95kW. Продукт на електрохимичната реакция в нея между водорода, доставен от резервоари на борда на автомобила и кислород от околния въздух е само вода.
За осигуряване на необходимата максимална мощност в динамичен режим, автомобилът разчита на литиево йонна батерия с малък капацитет 1,56 kWh и мощност 40 kW. Зареждането на батерията се осъществява от горивната клетка или в режим на рекуперация
Водородният електромобил с горивни клетки е с нулеви емисии, както на вредни вещества, така и на въглероден диоксид.
Необходимият за Hyundai Nexo водород се съхранява в три резервоара (по 52,2 литра всеки) разпределени под втория ред седалки и пода на багажника, като времето на зареждане с водород е съизмеримо с това на автомобилите с конвенционални горива.Каталожният пробег с едно зареждане е до 660 километра, но през 2021 г. в Австралия е поставен рекорд от 887,5 километра. Максималната скорост е електронно ограничена до 179 километра в час.
Къде е първата българска водородна станция за зареждане
Сред основните предизвикателсва пред водородната мобилност беше липсата на зарядна инфраструктура. Мрежите от зарядни водородни станции по света са в начален етап на изграждане, а в България изобщо не разполагаше с такива зарядни станции.
Първата водородна зарядна станция в България и дори в региона ще бъде официално открита на 10 май. Тя се намира на ул. „Искърско шосе“ 11, с вход откъм ул. "Мюнхен", съобщават от Българската академия на науките (БАН), която разработва проекта.
Станцията е част от полевата лаборатория "Интегрирани енергийни системи" на Център за компетентност "Хитмобил" с водеща организация Института по електрохимия и енергийни системи (ИЕЕС) „Акад. Евгени Будевски“ към БАН. Проектът е финансиран по приоритетна ос 1 "Научни изследвания и технологично развитие" на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж”, съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие, част от политиката на сближаване на ЕС.
С новата зарядна станция в България реално се поставя началото на водородната електрическа мобилност у нас.
52 % от лондончани не смятат, че коронацията трябва да се плаща от данъкоплатците
Дизайнът се основава на руска междуконтинентална балистична ракета
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса