Facebook на 20 години: как гигантът в социалните мрежи достигна 3 млрд. потребители

Facebook, която все още е най-голямата социална медийна платформа в света, празнува своя 20-и рожден ден

 

През 2004 г., когато мобилните телефони с цветни екрани стават все по-популярни, на 4 февруари 19-годишният Марк Зукърбърг и неговите съквартиранти от колежа в Харвардския университет стартират социална мрежа, наречена "TheFacebook", пише Al Jazeera.

Facebook е кръстен на физическия студентски справочник, който се разпространява в университетите в началото на учебната година и е известен като "face book". 

В рамките на няколко години популярността на платформата рязко нарасна и тя се превърна в най-голямата социална медийна мрежа в света с над 3 млрд. активни потребители месечно.

Идеята за facebook е резултат от един от предишните проекти на Зукърбърг, наречен Facemash - уебсайт, в който се оценяват лицата на студенти от Харвард.

За да се сдобие със снимките, използвани в сайта, Зукърбърг прониква в системата за сигурност на университета и копира изображенията на студентските документи за самоличност без тяхното разрешение. Това накара университета да закрие платформата в рамките на няколко дни след стартирането ѝ и доведе до дисциплинарни мерки срещу Зукърбърг.

Въпреки това само няколко месеца по-късно Зукърбърг и неговите съквартиранти стартираха нов сайт за мрежи, който позволяваше на студентите от Харвард да се свързват със своите колеги, използвайки имейл адреса си ".edu".

Социалната мрежа стана голям хит и скоро се разпространи и в други университетски кампуси в Съединените щати.

В рамките на първата година платформата нараства до един милион потребители, а през август 2005 г. е преименувана на "facebook.com". 

До края на 2006 г. всеки над 13-годишна възраст с достъп до интернет може да се присъедини към нея. Броят на потребителите скача от 12 млн. през 2006 г. на 50 млн. през 2007 г., които до края на 2008 г. се удвояват до 100 млн.

През 2012 г., годината, в която Facebook достигна 1 млрд. потребители, компанията стана публична и беше оценена на 104 млрд. долара. Facebook направи своето първично публично предлагане (IPO) на цена от 38 долара за акция и набра 16 млрд. долара. Оттогава пазарният дял на платформата е нараснал почти 12 пъти до около 474 долара при затварянето в петък.

 

На 29 октомври 2021 г. Зукърбърг обяви ребрандирането на Facebook, Inc. на Meta Platforms, Inc. Компанията притежава и управлява Facebook, Instagram, Threads и WhatsApp, наред с други продукти и услуги.

Колко голяма е Meta?
С 3 млрд. активни месечни потребители Facebook остава най-популярната социална медийна платформа в света, като на нея се падат повече от половината от интернет потребителите в света и повече от една трета от световното население.

В перспектива 3,03 млрд. потребители са повече от населението на Индия (1,4 млрд.), Китай (1,4 млрд.) и Бангладеш (173 млн.), взети заедно.

През 2023 г. най-голямата аудитория на Facebook включва: Индия (385,6 млн.), следвана от САЩ (188,6 млн.), Индонезия (136,3 млн.), Бразилия (111,7 млн.) и Мексико (94,8 млн.).

Кой използва Facebook най-много?
Според Datareportal, онлайн справочна библиотека, сред глобалните потребители на Facebook лицата на възраст 65 и повече години (5,6%) са повече от тези на възраст 13-17 години (4,8%).

Дебра Ахо Уилямсън, анализатор в Insider Intelligence, която следи Facebook от първите дни на съществуването му, отбелязва, че по-младите потребители на сайта намаляват. 

"Младите хора често определят бъдещето на комуникацията. Искам да кажа, че по същество Facebook стартира по този начин - младите хора се насочиха към него. И виждаме, че това се случва с почти всяка социална платформа, която се е появила на сцената след Facebook", казва Уилямсън пред информационната агенция Associated Press.

Най-голямата група от потребители на Facebook, с малко под една трета (29,9%) от всички потребители, е на възраст 25-34 години.

Какво предстои на Мета?
Въпреки правителствения контрол и намаляването на младата аудитория,  Meta отчете приходи от 40,1 млрд. долара и печалба от 14 млрд. долара за четвъртото тримесечие на миналата година - далеч над прогнозите на анализаторите.

Мета, подобно на много други технологични гиганти, инвестира значителни средства в увеличаване на изчислителната си мощ, за да подкрепи амбициозните си планове за изкуствен интелект (ИИ).

Според Reuters Meta се подготвя да пусне на пазара свои собствени чипове за изкуствен интелект, наричани вътрешно "Artemis", по-късно тази година, за да ги използва в енергоемките генеративни продукти за изкуствен интелект, които планира да интегрира във Facebook, Instagram и WhatsApp.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст