Защо американците могат да похарчат 12 млрд. долара за Хелоуин през 2023 г.

Потребителите обичат да харчат големи суми дори в условията на икономическа несигурност

 

В цял свят хората харчат много за Хелоуин, но икономическото въздействие на празника в САЩ е зашеметяващо. В САЩ Националната фондация за търговия на дребно (NRF) очаква разходите за Хелоуин през 2023 г. да достигнат рекордните 12,2 млрд. долара, надхвърляйки миналогодишния рекорд от 10,6 млрд. долара, информира BBC.

Снимка: Pexels

Макар че разходите за Хелоуин не могат да се сравняват със зимните празници Ханука и Коледа, които са ориентирани към подаръците, или със скъпите семейни празници Деня на благодарността и Курбан Байрам, експертите твърдят, че потребителите все още не могат да устоят да не отделят пари по време на страшния сезон. 

Данните на NRF показват, че американците харчат средно по 108 долара за комбинация от костюми, бонбони, домашен декор и парти материали (за разлика от тях само половината канадци очакват да похарчат повече от 50 канадски долара тази година).

За много хора Хелоуин не е само обикаляне на квартала с костюм - той може да се превърне в цял сезон от събития както за възрастни, така и за деца. Търговците на дребно се възползват от популярността на празника, като всеки сезон използват редица трикове, за да увеличат разходите за бонбони, тикви и всякакви други стоки.

Ритуалът Хелоуин

Преди хилядолетия празникът, известен в западния свят като Хелоуин, е бил много по-тържествен. Познат на келтските народи като Самхейн, той е представлявал края на лятото и ден, в който се е смятало, че бариерата между живите и мъртвите е най-тънка. Вярвало се е, че духовете, както добрите, така и лошите, бродят свободно сред земята. Преобличането в костюми и предлагането на храна било начин да се успокои техният потенциален гняв. Днес тези ритуали се спазват предимно от сравнително малък брой хора. 

 

"Хората обичат ритуалите", казва Стейси Ууд, професор по маркетинг в Колежа по мениджмънт "Пул" към Държавния университет на Северна Каролина, САЩ. "Ритуалите придават смисъл на живота ни."

А един от най-важните аспекти на ритуала, независимо дали става дума за религиозно тържество или парти, са "ритуалните артефакти". На Хелоуин това означава костюми, бонбони и тикви. Всички тези предмети са неразделна част от ритуала на празника, казва Ууд, и хората се стремят да ги купуват. 

Тези разходи в голяма степен са устойчиви на рецесия и продължават да се харчат в трудни икономически, политически и социални условия. Ууд казва, че разходите за ритуални артефакти, като например костюми, са "доста нечувствителни към цените"; потребителите ще продължат да пазаруват, дори и в лоши времена.

Въпреки че пандемията остави някои магазини в затруднено положение през 2020 г., разходите за Хелоуин останаха високи дори през най-тежките години на Covid-19, казва тя. През 2020 г. NRF съобщава, че потребителите закупили стоки за празника на стойност над 8 млрд. долара. През тази година в нейния квартал в Чапъл Хил, Северна Каролина, жителите намерили изобретателни начини да празнуват, като същевременно сведат до минимум излагането си на вируса. Един от съседите на Ууд построил катапулт, за да изстрелва бонбони към близките деца. "Това са неофициални данни", казва тя, "но моите деца се прибраха у дома с повече бонбони на Хелоуин 2020 г., отколкото когато и да било преди."

Снимка: Pexels

Тази година Филип Рист, американски анализатор на търговията на дребно и изпълнителен вицепрезидент по стратегията в Prosper Insights & Analytics, очаква участието в Хелоуин да бъде най-скъпия от години насам. Данните на NRF показват, че около 32% от анкетираните заявяват, че планират да организират или да присъстват на парти за Хелоуин. "Последният път, когато този брой беше близо до този", казва Рист, "беше през 2019 г., точно преди пандемията." 

Очаква се тази година американците да похарчат 3,9 млрд. долара само за декорации за дома - около една трета от всички покупки за Хелоуин. Някои от предметите за украса могат да достигнат стотици, дори хиляди долари, казва анализаторът на търговията на дребно Брус Уиндър. 12-метровият скелет на Home Depot - известен като "Скели" - вече е разпродаден три пъти тази година, дори и с цената си от 300 долара.

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст