Откъде идва терминът "Черен петък"?

По-точно обяснение на термина датира от началото на 60-те години

 

Тази година Черният петък ще започна на 29 ноември. По традиция обаче в България шопингът и намалените цени започват седмица по-рано - 15 ноември. Всички се редят на дълги опашки само и само да стигнат до желаната стока, но замисляли ли сте се откъде идва наименованието?

Защо Черен петък?

Снимка: iStock

Мнозина смятат, че терминът произлиза от концепцията, че фирмите работят на финансови загуби или са „на червено“ до деня след Деня на благодарността, когато огромните разпродажби най-накрая им позволяват да реализират печалба или ги „на черно“. Това обаче е невярно.

По-точно обяснение на термина датира от началото на 60-те години на миналия век. Тогава полицейски служители във Филаделфия започват да използват фразата „Черен петък“, за да опишат хаоса, който се получи, когато голям брой крайградски туристи идват в града. По данни на Britanica посещението им е с цел да започнат ваканционното си пазаруване. Огромните тълпи създават главоболие на полицията, която работи на по-дълги смени от обикновено, докато се справя със задръствания, катастрофи, кражби от магазини и други проблеми.

 

История, която не е свързана с пазаруването

Снимка: istockphoto.com

В исторически план Черният петък има още едно обяснение, което не е свързано с пазаруването. През 1869 г. финансистите от Уолстрийт Джей Гулд и Джим Фиск се опитаха да овладеят националния пазар на злато на Нюйоркската златна борса, като изкупиха колкото се може повече от благородния метал с намерението да изстрелят цените до небето. В петък, 24 септември, намесата на президента Юлисес С. Грант доведе до пропадането на плана им. Фондовият пазар моментално се срина, пращайки хиляди американци във фалит.

Новото значение 

Снимка: iStock

В рамките на няколко години терминът Черен петък се вкорени във Филаделфия. Градските търговци се опитаха да придадат по-хубаво лице на деня, като го нарекоха „Великия петък“.

Фразата „Черен петък“, която означава положителен тласък в продажбите на дребно, не се разраства в цялата страна до края на 1980 г., когато търговците започват да разпространяват разказа за печалба от червено към черно. Черният петък е описан като деня, в който магазините започват да реализират печалба за годината и като най-големия ден за пазаруване в Съединените щати. Всъщност повечето магазини отбелязват най-големите си разпродажби в събота преди Коледа. 

Към днешна дата терминът е променян в зависимост от маркетинг стратегията на компаниите. Много често може да срещнте "Черен ноември", "Черна седмица" и други. 

 

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст