БНБ пуска в обращение сребърна възпоменателна монета, посветена на българската гайда
На гърба на монетата е изобразено стилизирано изображение на двама гайдари
Пътникопотокът надхвърля предишни върхове, но товарните превози бележат спад
Железопътният транспорт в Европейския съюз отбелязва рекордно ниво на пътническите превози през 2023 г., показват новите данни на Евростат, цитирано от БТА. Според доклада, изминатите 429 милиарда пътникокилометра през 2023 г. представляват увеличение от 11,2% спрямо 2022 г., когато са отчетени 386 милиарда. Това е най-високото постижение в сектора, регистрирано от началото на статистиката през 2004 г.
Пикът на пътническите превози за ЕС през 2023 г. не само надхвърля резултатите от последните години, но и затвърждава трайното търсене на железопътен транспорт, което е нараствало с 9,4% между 2015 г. и 2019 г. През 2020 г., под въздействието на пандемията от COVID-19, е отчетен рязък спад до 221 милиарда пътникокилометра, но сегашният ръст ясно показва възстановяване и дори надскачане на предпандемичните нива, които достигат 411 милиарда през 2019 г.
Германия и Франция - двигатели на пътническия железопътен транспорт
Съществен принос за тези резултати имат две от водещите икономики в ЕС. Около 34% от пътуванията с влак в рамките на съюза се извършват в Германия, а Франция добавя още 15%, което означава, че почти половината от железопътните пътувания в ЕС са осъществени в двете страни.
Някои от по-малките държави в ЕС отбелязват значителен ръст в броя на пътуванията с влак. Хърватия води с 29% увеличение на пътникопотока, следвана от Ирландия (28,7%) и Люксембург (25,1%). За разлика от тях, Гърция отчита най-сериозния спад в броя на пътуващите с влак - с 17%.
Железопътните товарни превози в ЕС продължават да намаляват
Докато пътническите превози достигат нови върхове, железопътният товарен транспорт в ЕС бележи намаление. През 2023 г. железопътните товарни компании са регистрирали общо 378 милиарда тонкилометра, което е спад от 4,9% спрямо предходната година. Тази стойност е най-ниската, отчитана от 2015 г., с изключение на 2020 г., когато нивата на товарен превоз се свиха до 367 милиарда тонкилометра.
Тази динамика подчертава предизвикателствата пред товарния железопътен сектор, който трябва да се адаптира към променящите се изисквания на икономиката и логистичните вериги в Европа, за да възвърне предишното си значение.
Бъдещето на железопътния транспорт в ЕС
Данните на Евростат за 2023 г. очертават железопътния транспорт като все по-предпочитан от европейските граждани, докато товарният сегмент все още изпитва трудности. Въпреки това, високите нива на пътникопоток в железопътния сектор подсказват, че железопътният транспорт ще продължи да играе важна роля в усилията на ЕС за устойчиво развитие и намаляване на въглеродните емисии.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
На гърба на монетата е изобразено стилизирано изображение на двама гайдари
Колко харчат пушачите на година за цигари
За китайските бизнесмени е много необичайно да отправят публични нападки към правителството