15-и Зелен форум на Мениджър: Енергийният преход се случва с помощта на бизнеса и въпреки държавата

ESG

Присъстващите имаха възможност да чуят експертните мнения на специалисти в четири дискусионни панела

 

Юбилейното петнадесето издание на ,,Зелен форум“ на Мениджър се проведе на 4 юни в Интер Експо Център. Присъстващите имаха възможност да чуят експертните мнения на специалисти в четири дискусионни панела.

Имаме голям шанс да скочим напред, ако успеем да се вгледаме в следващото поколение технологии. Ако заложим на технологиите и онова, което ще бъде конкурентоспособно спрямо сегашните зелени технологии, на онези батерии, които ще бъдат различни от днешните, на онази соларна енергия, която ще е ново поколение в сравнение с днешната, да заложим на енергийната ефективност и оптимизацията на процесите. Това заяви бившият министър на околната среда и водите Юлиян Попов в откриващата реч.

Дали ще има друга конфигурация на европейските институции след евровота на 9 юни, която да доведе до преосмисляне на Зелената сделка, бе един от водещите въпроси, по които дискутираха участниците в първия панел ,,Реалностите пред Зелената Европа – скорост, ресурси, сигурност“

,,Климатичните промени се чувстват осезаемо в Нидерландия, но те обуславят очаквания завой вдясно и по-увеличено представителство на крайно десните партии в Европейския парламент за сметка на мейнстрийм партиите. Това подвига въпроси дали крайно десните ще повлияят начина, по който ЕС ще забави изпълнението на своите амбициозни зелени политики", посочи директорът на софийския офис на Европейски съвет за външна политика Мария Симеонова.  

,,Технологиите се развиват и алтернативните източници на енергия, които са били скъпи преди 15 г., днес вече не са скъпи. Въпросът е как да се намери баланс между всички енергийни източници. Най-очевидното решение е тези, които са скъпи, да бъдат направени по-евтини. Това вече се случва с вятърната и слънчевата енергетика", сподели Пламен Димитров, член на управителния съвет на Българско геополитическо дружество

,,Настоява се за цялостна енергийна стратегия на ниво ЕС, за много по-добра междусистемна свързаност, за изграждане на мрежи и системи за съхранение на енергия, и специални мерки за енергийно интензивната индустрия, която има съвсем различни потребности и за нея слънце и вятър не играят роля като възможно решение", каза зам.-председателят на Българска стопанска камара Мария Минчева. 

Втората панелна дискусия бе посветена на енергийния потенциал на България.  Апостол Дянков, началник отдел ,,Координация на климатични политики" в главна дирекция ,,Политики за изменение на климата" в МОСВ, застана зад идеята, че Зелената сделка може да не изпълнява очакваната функция.

 

„Основната цел на Европейската комисия и Европейския съюз е създаване на единен енергиен пазар. През 2011 влиза регламентът REMIT за налагане на прозрачност и предвидимост на енергийния пазар. В тази връзка в България изостанахме с прилагането на този регламент. Той трябваше да започне да действа през 2013 г. , но за съжаление бе приведен в българското законодателство през 2018 г.  и дирекцията, която ръководя в момента, бе създадена през 2020 г.“, каза д-р Юлиан Войнов, директор на дирекция ,,Мониторинг и контрол на Регламент (ЕС) 1227/2011 (REMIT)” в КЕВР. 

По линия на постигането на целите на ЕС от страна на България, Славчо Нейков, председател на УС на Института за енергиен мениджмънт, отбеляза добрата позиция на българския енергиен сектор в своята цялост. Процесът по декарбонизация и Зелената сделка вървят въпреки усилията на държавата. Това се дължи според него на пазарните механизми, бизнеса и невъзможността на политиците да ограничат въвеждането на новите технологии.

Според Драгомир Цанев, изпълнителен директор на компания, над 50 хил. души са необходими у нас за изпълнение на целите за енергийна ефективност и възобновяеми източници, заети в строителния сектор и инсталаторския бранш. Невъзможността да се случи скоро се дължи главно на тенденциозното намаляване на приема в професионални гимназии последните 20 г.

 

В интервю на тема „Иновации и регулации в управлението на отпадъците“ участваха доц. д-р Марина Стефанова, зам.-декан „Устойчиво развитие, подкрепа и ангажиране“ в Стопанския факултет към СУ „Св. Климент Охридски“ и Антония Спасова, прокурист на компания. И двете отбелязаха липсата на напредък по отношение на разделното събиране у нас. Стефанова сподели: „Все още живеем в ситуация, в която един човек отделя 5 тона отпадъци, но само под 40% от този генериран отпадък се рециклира. В някои държави в ЕС този процент на все още изхвърлените отпадъци е над 60%“.

Климатичните промени са навсякъде и ще влияят все повече. Човекът ще оцелее и въпреки предизвикателствата, които отправя новото време към нас, ние с гордо вдигната глава ще излезем и от тази поредна криза. Нека климатът бъде с нас! С този апел Симеон Матев, доктор по климатология и асистент по климатология в СУ „Св. Климент Охридски“ в катедра „Климатология, Хидрология и Геоморфология“, даде начало на трети панел ,,Нова ера за бизнеса: устойчивото развитие по-необходимо и по-видимо отвсякога". 2023 г., например, беше най-топлата в ерата на инструменталните измервания на нашата планета, тя беляза и друго събитие - беше с 1,48 градуса по-топла от прединдустриалното ниво в края на 19. в. и е само на две стотни от митичната стойност от 1,5 градуса, която е заложена в Парижкото споразумение, и която ние уж не трябва да прекрачваме, допълни Матев. 

Идеята за климата, за социалната отговорност и ефективния начин на управление на ресурсите при нас е започнала още от 70-те г. на миналия век. Това, което направихме е, че през 2023 г. обновихме нашата устойчива пътна карта, която включва три основни стълба - здравословната храна, която предлагаме, природата и начина, по който ние влияем на нея и хората и общностите. Всеки от тях има ясно измерими показатели", обясни Любомир Любенов, мениджър сътрудничество с клиенти в компания.

Дискутиращите в панел  ,,Електромобили vs. ДВГ - бъдещето на мобилността” се обединиха около становището, че няма връщане назад от електромобилите. В глобален план се осъзнава идеята за намаляване на ресурсите на изкопаеми горива и ограничаването на замърсяването от двигателите с вътрешно горене. Скъпото оборудване на автомобили от нисък клас с двигатели с вътрешно горене би повишило цената им. Причината ще бъде евро стандарт 7. ,,Тогава електромобилите ще станат по-изгодни дори при първоначалната покупка“, обясни Ангел Сергеев, журналист в DizzyRiders и международен редактор в Motor1.com.

По думите на доц. д-р инж. Дурхан Салиев, ръководител катедра „Двигатели, автомобилна техника и транспорт“ във Факултет по транспорта при ТУ-София, енергийната ефективност на водорода се доближава до тази на електрическите автомобили. Напредъкът при вторите води след себе си и желание за напредък на автомобилите, използващ водорода като гориво. 

 

Друг от участниците на ниво компании - Никола Симон, уверено изтъкна лидерството на Tesla при електромобмилите, след коeто са всички компании от Китай, който не би могъл да бъде изместен. ,,Китай търси повече ефективност и по-ниски цени, опитвайки се да създаде достъпни за по-голяма част от населението електрически автомобили. В Европа фокусът беше повече върху премиум електормобилите, които се представяха добре заради субсидиите, но сега продажбите им намаляват“, добави той. Според Ангел Сергеев инфраструктурата в България е достатъчна и се развива с темпове, които да покрият нуждите на потребителите. „Когато през 2012 г. стартира Аутомотив Клъстер България оборотът на компаниите от сектора в България беше  няколкостотин милиона, а днес те генерират над 11 млрд. В бранша вече работят над 80 хил. души. Най-големият проблем пред индустрията е липсата на достатъчно квалифицирани кадри“, обясни той.

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст