60% от българите са готови да закупят фалшив продукт, ако е на по-ниска цена

Как да разпознаем фалшивите стоки в интернет?

 

Краят на годината обикновено носи сезонни кампании и намаления, но и редица рискове за потребителите, свързани с фалшиви стоки и онлайн измами. Според Габриела Руменова, основател на платформата „Ние, потребителите“, потребителите стават уязвими на нелоялни практики в този период, който включва традиционните промоции за Черния петък, Коледа и Нова година. 

Тя посочва, че близо 70% от потребителите трудно разпознават реплики от оригинали, а още по-тревожен е фактът, че около 60% от тях признават готовност да закупят фалшив продукт, ако е на по-ниска цена. Често срещани продукти в категориите фалшиви стоки са дрехи, аксесоари, обувки, електроника и козметика, които могат да бъдат опасни за здравето и безопасността на потребителите.

Руменова обръща внимание на това, че подобни имитации се разпознават по няколко ключови характеристики – информацията за търговеца, отзивите на потребителите, както и самия продукт. “Фалшификатите най-често наподобяват по вид и силно се доближават до имената на оригиналните брандове, но има добавена буква или друг почти незабележим знак. Тези малки отлики би трябвало да ни подскажат за измамата,” обяснява Руменова.

 

Как да избегнем фалшиви онлайн магазини и страници?

По време на големите разпродажби през ноември и декември, Руменова предупреждава, че броят на измамни страници и сайтове за продажби рязко се увеличава. Фалшивите страници в социалните мрежи обикновено имат малко последователи и коментари, а снимките често са с ниско качество или са откраднати от официални източници. Фалшивите сайтове пък са новосъздадени, с правописни грешки и некачествен интерфейс.

“Цената е друг ориентир, но трябва да се има една наум. Търговците са изобретателни и често си служат с трикове, например обявяване на кампании за намаления, уж по повод на разпродажби, годишнини, различни празници и др. Тогава посочват близка до реалната цена на оригиналната стока и обущават огромни отстъпки от порядъка на 80 или 90%.” добавя Руменова пред БНР.

 

Опасности и права на потребителите при закупуване на фалшиви стоки

Фалшивите продукти често се оказват не само с лошо качество, но и опасни. Пример за това са електроуредите, които могат да предизвикат късо съединение и пожари. Руменова подчертава, че закупуването на фалшиви продукти нанася щети на оригиналните брандове и потребителите.

Ако се окажем с фалшив продукт, съветва тя, е добре да се опитаме да го върнем и да уведомим контролиращите органи. Сигнали за фалшиви продукти могат да бъдат подадени и в платформата „Ние, потребителите“, която е получила редица примери за измами, включително случаи на подвеждащи реклами във Facebook.

Фишинг атаки в края на годината

В края на годината нараства и рискът от фишинг атаки, които са насочени към кражба на лични данни. Обичайна практика е разпращането на съобщения за чакащи пратки в куриерски фирми, целящи да подмамят жертвите да споделят своите лични данни чрез активни линкове.

Съветът на Руменова към потребителите е да бъдат особено внимателни при онлайн пазаруването, като проверяват източниците, следят отзивите и съобщават за нередности.

 

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст