"Лукойл" готова да работи без печалба, за да поевтинеят горивата

БГ Бизнес

Потреблението е спаднало с 24% от началото на годината

"Лукойл България” е готова да работи без печалба, за да се овладее поскъпването на горивата. Това обяви генералният директор на компанията Валентин Златев след среща с министъра на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев. Златев уточни, че са склонни да сведат до минимум производствените, търговските и административните разходи.

Шефът на „Лукойл” обаче направи уговорка, че мерките ще повлияят незначително на крайната цена. Той обясни, че в цената на литър гориво 44% са себестойност, още 44% са данък и акциз и така оставало малък процент, който ще се повлияе от обсъжданите мерки. 

Снимка: Архив, БГНЕС
Снимка: БГНЕС

Министър Добрев подчерта, че министерството следи ежедневно цените на горивата на дребно с цел наблюдение на пазара и ги сравнява с останалите държави в ЕС.

Само от началото на годината нефтът е скочил с 33%, бензинът - с 13%, а дизелът - с 16%. По време на срещата днес са били обсъждани прогнози за цена на барел петрол от 126 до 140 долара.

Идеята на „Лукойл” да се обсъжда облекчаването на шока с цените на горивата постави въпроса кой би могъл да изпълни мерките за това - производителят, търговците или държавата.

„Високите цени са в цял свят, петролът стигна нива, който никой не е очаквал. Цял свят работи върху алтернативни горива, не само газ, а и електромобили - в това е бъдещето. Няма българин, който да не знае, че ние не произвеждаме петрол, не добиваме петрол и го внасяме. Каквато е цената на борсата такава е и на бензиностанцията. Всяка спекулация на тази тема е много груба”, коментира темата и премиерът Бойко Борисов, който направи първа копка от строителството на ЛОТ 4 на АМ "Струма".

На срещата в енергийното министерство била обсъдена идеята за фиксиране на цените за даден период – нещо, което се случи миналата година за един месец.

"Договорихме се за още една среща, на която ще обсъдим конкретно как и с колко бихме могли да намалим стойността на литър гориво за краен потребител. Но нашите възможности не са големи. При себестойност на суровината в литър бензин и дизел от 43-44% и още толкова данъци и акцизи, процентът, върху който ние можем да влияем, е много нисък", каза Златев.

Според него може да не се добавят оскъпяващи добавки към дизела. В началото на годината търговците оправдаха рязкото поскъпване с това, че освен по-високия акциз от Нова година, вече са длъжни и да смесват нафтата с биодобавка. Тя е вдигнала цената с още 8 стотинки на литър.

"Разликата между минералния дизел и другия дизел е в полза на минералния. Другият е със срок на годност, помътнява", обясни шефът на рафинерията.

Заради високите цени потреблението на горива е спаднало с 24% от началото на годината.

Предстоят нови срещи с премиера Бойко Борисов и финансовия министър Симеон Дянков, и отново с енергийния министър, за да бъдат мерките конкретизирани.

Междувременно в Европа вече се наблюдава ценови шок на колонките в бензиностанциите. В Австрия цените на бензина скочиха за първи път над 1,50 евро, а в Германия най-масовият бензин се продава още по-скъпо - 1,70 евро за литър. Германските власти дори започнаха разследване за картелно споразумение между големите доставчици и дистрибутори.

Най-високите цени на горивата на Стария континент плащат обаче турците. Бензинът в Турция вече струва 4,50 лири, или около 4 лева за литър.
 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст