Търговските вериги убивали родния производител

БГ Бизнес

От „Произведено в България” се оплакаха от нелоялни практики и картелни споразумения

Обвързаност на хора от изпълнителната власт с монополни структури в хранителния сектор, картелни споразумения между големите вериги, нелоялни търговски практики и в резултат – едва 7% български стоки в някои от големите хранителни магазини у нас. От това се оплакват производителите на родни стоки в обобщение, направено от „Произведено в България”.

Пред bTV директорът на съюза Пламен Грозданов подчерта, че условията за нашите производители не са равни с тези на чуждестранните им конкуренти при подписването на договори с хранителните вериги.

„Ако например от българския производител се иска да направи 45-47,5% отстъпка, тоест да се откаже от печалбата си, натискът към чуждите фирми е в пъти по-малък. Проблемът е голям не само за България, с него се занимава и ЕК. Така фалират нашите производители, защото масово им се изяжда печалбата”, подчерта Грозданов.

По думите му веригата има право да иска да е конкурентна в цените, но подходът й не е правилен. Вместо да намали част и от своята печалба, тя разчитала изцяло на намаляване печалбите на производителите. „ В резултат внасяме 90% от месото, 90% от плодовете и зеленчуците също са внос, ядем полски и френски домати и т.н.”, каза още представителят на местните произсводители.

От другата страна с обратна теза застана Йордан Матеев – директор на Сдружение за модерна търговия. Той обясни, че у нас работят 15 национални и 20 регионални хранителни вериги, като те държат едва 1/3 от пазара.

„Затова темата монопол е неоснователна. Комисията за защита от конкуренция се произнесе след 3-годишна проверка – монополи в хранителния сектор доказано няма, има в производството. Всеки български производител може да предложи своите стоки на по-малките магазини, защото големите вериги се конкурират, това няма как да се промени”, посочи Матеев.

Според него данните на производителите са неверни – и към момента във веригите около 60-70% от стоките били български. „Причините са много – на първо място е вкусът на българина. Той по принцип предпочита традиционното. Теоретично, ако клиентите спрат да купуват вносни храни, 100% от предлаганите ще са български”, заключи представителят на големите търговци.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст