Близо милион българи дадени на фирми-събирачи на дългове

БГ Бизнес

Просрочените задължения са за телефон, ток, вода, кабелна телевизия или към банките

Близо 1 милион българи - дадени на фирмите-събирачи на дългове. Данните са на една от големите фирми в бранша. Просрочените задължения са за мобилни телефони, ток, вода и кабелна телевизия, както и към банките.

В обществото се коментира колко законни са действията на тези фирми за събиране на дългове.

Както в bTV Новините, така и в Комисиите за регулиране на съобщенията и за защита на потребителите и в неправителствените организации постоянно пристигат сигнали от хора, които твърдят, че са тормозени от фирми събирачи на дългове.

Повечето компании за комунални услуги продават задълженията на своите абонати точно на такива фирми. Това не са само събирачи, а вашият нов кредитор. До тук нищо незаконно. Ето какви съображения обаче има държавата.

Фирмите за събиране на дългове масово изкупуват неуредени сметки на цена доста по-ниска от номинала. И печелят доста, стига да успеят по телефона да притиснат длъжника или неговите близки да си платят доброволно.

Но понякога разговорите преминават добрия тон и граничат с наглия тормоз. Като в запис, изпратен ни от наш зрител, който твърди, че е притискан за просрочени сметки.

В него от фирмата казва на длъжника, че ще се разболее от нерви и да очаква патрулна кола. Чува се дори въпросите: А вие ходил ли сте скоро на сухия гроб на баща си? А вътре, вътре, вътре влизал ли сте?

Но и някои длъжници минават границата. С обиди към представителя на фирмата - „Бастун”, или „Искам всеки ден по три пъти да ми се обаждаш, че се възбуждам”.

Затова много длъжници за сметка от 10-20 лева са осъдени с разноските за адвокат и съдебен изпълнител да платят още няколкостотин лева или 20 пъти повече.

Комисията за регулиране на съобщенията предупреди мобилните оператори, че жалбите и методите срещу такива фирми зачестяват. Затова напомни, че по закон, преди да ангажират фирма събирач, длъжникът трябва да бъде изрично уведомен. Сега се готви нова промяна в общите условия.

„Самите операторите не трябва да го допускат и ако те са лоялни към обществото и към своите абонати те не трябва да го обжалват в съда. А напротив, те да се дистанцират от такъв вид поведение. Иначе ще бъде лицемерно. Така че колкото по-бързо това стане и не се обжалва това наше решение, за да се вкара това искане в общите условия, толкова по-бързо ще стане”, каза председателят на КРС Веселин Божков.

Мобилните оператори подчертаха, че винаги предупреждават в разговор по телефона, със смс съобщения и писма длъжника, че ако сметката не бъде платена дългът ще бъде прехвърлен. Според тях обаче позицията на комисията поощрява неизрядните длъжници за сметка на добросъвестните.

Потребителските организации приветстваха комисията-регулатор.

„След като може да ни звънне една фирма и да ни каже дължите определана сума, по същия начин и някой измамник може да ни си обади и то с едни прилични изгледи за успех”, коментира Богомил Николов от Асоциация „Активни потребители”.

Потребителските организации настояват държавата освен мобилните оператори да задължи и банките да ни предупреждават изрично, че ако не сме изрядни ще продадат дълга ни на друг.

Само за два месеца в Комисията за регулиране на съобщенията и Комисията за защита на потребителите са получени над 30 жалби за тормоз от фирми събирачи на вземания.
 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст