След като българи бяха изоставени на летището в Корфу: Как да потърсят правата си?

БГ Бизнес

Групата от 87 българи остава блокирана повече от 24 часа на летището

 

Блокирани български туристи, заминали на почивка на гръцкия остров Корфу, остават блокирани на летището повече от 24 часа. Сред тях има и хора с бебета. По информация на bTV те са били качени в самолета, в който е било много топло и заради проблем с климатизацията са били свалени от него. 

Последвала смяна на часа за излитане още няколко пъти. Групата е получила компенсация от 4 евро на човек, след това по още 12 евро на човек. 

Как могат да потърсят правата си?

От платформата "Ние, потребителите" посочват какво може да изискат потърпевшите от търговеца, от който са закупили почивката. 

Когато туроператор не може да осигури завръщането на туристи със закупени от него пакетни пътувания по предварителната програма, той е длъжен да окаже без необосновано забавяне подходящо съдействие на изпадналите в затруднение и да намери алтернативни туристически услуги. Решаването на проблема включва също осъществяване на необходимите комуникации и поемане на разходите за до три нощувки на туристите в място за настаняване.  

Тези задължения за туроператора са валидни и за случаите, в които услугите следва да бъдат извършени от други доставчици. Т.е. той няма основание да препраща туристите към авиопревозвача, каквито сведения има за този случай.

Ако не може да бъдат предложени допълнителни договорености и договорът за пакетното пътуване включва превоз, туроператорът трябва да предложи репатриране

В случай че пътуването се осъществява при закупуване на т. нар. „свързани услуги“, то тогава отговорността е на търговеца, с когото туристът има договор за извършването на конкретната услуга. Ако е с въздушната компания, това означава, че тя трябва да осигури настаняване, трансфер от летището до хотела и обратно за излитането, както и храни и напитки за времето на принудителния престой на аерогарата.

Съгласно най-новите Насоки на Европейската комисия за повече яснота относно правата на пътниците във въздушния транспорт, проблемът в настоящата ситуация – техническа неизправност на самолета, не може да се квалифицира като форсмажорно обстоятелство и авиопревозвачът ще дължи обезщетение, ако договорът на туристите за извършване на услугата е с него, разясняват още от  „Ние, потребителите“.

 

От там препоръчват на засегнатите туристи да настояват пред отговорния търговец за пълно съдействие и да създават и пазят писмени доказателства за осъществяваната с него комуникация във връзка със създалата се ситуация. В техен интерес е да съхранят всички платежни документи за направените разходи за закупените по време на престоя на летището храна и напитки в разумни количества. Това важи и за платените суми за евентуално наставяне, в случай че успеят да намерят хотел, тъй като по разкази на цитирани от медии потърпевши туристи „всичко е заето” и пътуващите са затруднени да направят резервации.  

Освен възстановяване на сумите по посочените по-горе направления, туристите имат право и на обезщетение.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст