Никола Минков: „Черният петък“ в България вече е по цял месец (ВИДЕО)
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Поскъпване имаше при някои сектори на икономиката
Що се отнася до потребителски новини през тази година, сред най-важните разбира се, е тази за намаляването на инфлацията. След като миналата година инфлацията стигна рекордни нива, тя постепенно започна да пада.
През януари тази година инфлацията на годишна база беше 16,4%.
През месеците март-юни на преден план излезе организираната от "Активни потребители" акция за колективна покупка на климатик.
Колективните покупки обединяват отделни потребители, които споделят общ интерес, създавайки силна позиция при договаряне за намаляне на цената. Това дава много по-голям стимул на търговците да предлагат на потребителите по-изгодни цени. В рамките на акцията потребителите имаха възможността за изгодна и безопасна покупка на качествени и ефективни климатици, които са получили висока оценка в международния лабораторен тест. За избрани модели климатици имаше оферти от различни доставчици.
В средата на ноември пък стартира инициативата "Достъпно за вас". Кампанията стартира с фокус върху минимум 50 продукта от малката потребителска кошница. От тях най-малко 16 продукта в един магазин трябваше да са отбелязани с логото на кампанията. Министерството на икономиката разчита на пазарните механизми и на свободната конкуренция като цели по-добри цени за българските потребители, формирани на пазарен принцип и чрез доброволното партньорство между държавата и бизнеса. Кампанията започна поетапно в партньорство с обекти от по – големите търговски вериги, като се водят разговори и с по-малки регионални такива.
Само за първия месец от началото на инициативата "Достъпно за вас" се наблюдава намаление в цените на част от основните хранителните стоки от поне 10 на сто, а при някои продукти то достига и до 40 на сто. Това отчитат като резултати през декември от Министерството на икономиката и индустрията на база на сравнение на цените на предлаганите стоки спрямо тези преди стартирането й.
При някои от храните, включени в инициативата, през последната седмица се отчита до 40 на сто по-ниска цена, съобщиха от ведомството. Такъв е примерът с олиото, ориза и портокалите. При сиренето и кашкавала, включени в инициативата, намалението стига до 22 на сто. Сред продуктите на най-добра цена, предлагани от други продуктови групи, са яйцата, бобът, пилешкото месо и киселото мляко.
За по-голяма информираност на потребителите продуктите от инициативата с най-добра цена за конкретната седмица са обозначени с логото на "Достъпно за вас" във всеки един магазин, който е част от кампанията. Намалените продукти са обозначени и в съдържанието на брошурите на търговските вериги и дигиталните им издания. Информация за продуктите може да бъде намерена и на сайта на кампанията https://dostapnozavas.bg, където могат да бъдат открити и партньорите в инициативата. На сайта има и сравнение на потребителската кошница с 16 от най-търсените продукта за седмицата и цената им преди и след стартиране на кампанията.
Не всичко обаче поевтиняваше тази година. Горивата на няколко пъти през годината отбелязваха растеж. През август поскъпването беше доста осезаемо, като горивата поскъпнаха с около 30 стотинки.
В края на годината пък стана ясно, че водата на много места в България ще поскъпне. В някои населени места поскъпването ще е с до 80%.
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб