ЕК одобри строителството на магистрала "Струма" извън Кресненското дефиле

Прогнозата за готова магистрала през 2028-2029 г. е реалистична, смята Борислав Сандов

 

ЕК одобри проектирането и строителството на магистрала "Струма" извън Кресненското дефиле в частта между Крупник и Кресна, но само в посока София. За движението към Кулата ще се търси трасе, дублиращо сегашния път. Какво ще бъде то и откъде ще минава - все още не е ясно. 

"При всички положения трябва има нова оценка за въздействие върху околната среда - това категорично е казано от ЕК и се е съгласило българското правителство". Това заяви пред БНР Борислав Сандов от "Зелено движение", който е и бивш министър на околната среда и водите.

 

"В началото ще бъде за първата част - от Кулата към София. То ще бъде изцяло в източен обход. Ще се извърши оценка. Трябва да е достатъчно широко, за да може да бъде едната посока на магистралата. Много е важно, че то не трябва по никакъв начин да предотвратява и да препятства възможността в последствие оттам да мине трасето, което е в другата посока. Трябва да се предполага, че е възможно и вероятно в обратната посока да се направи дублиращ път до него, който да е магистралата в посока София - Кулата. Това е вторият етап и трябва да се случи пак след екологична оценка и остойностяване на всички алтернативи", обясни той. 

Според него е невъзможно в дефилето по съществуващия път да има магистрала. 

От 2019 г. ЕК казва на България в редица писма, че процедурата, която е изменена от 2017 г. за различно трасе на магистрала "Струма", е порочна като процедура по оценка за въздействие върху околната среда, напомни Сандов и уточни, че тази констатация съществува и в момента. По думите му категорично е казано, че трябва нова екологична оценка, която да изследва всички алтернативи. 

"Можеше и трябваше да има магистрала в този участък още преди повече от 10 години, защото цялостният проект за автомагистрала "Струма" - от 2008 г. има екологична оценка - в района на Кресненското дефиле предвижда или тунел, или източен обход. Българското правителство трябваше да е взело това решение. ЕК тогава каза на България да започне с този обект", коментира бившият екоминистър.

И все пак той смята, че прогнозата на сегашния министър за готова магистрала през 2028-2029 г. е реалистична. 

Според него изграждането на магистралата в тази част може да се случи с подкрепа от държавата, но от частен инвеститор. По думите му България е можела да помисли и за такъв тип възможност - тунел. Той смята, че това е най-екологичната възможност. 

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст