
Приложение ще показва ремонти и затворени улици в София в реално време
Столична община и Waze си партнират в начинанието
Регистрациите на нови автомобили се сринаха с над 50% през юни, докато потребителите се насочват към по-евтини употребявани коли
През май автомобилното производство в Румъния нараства с 20.1% на годишна база и достига до около 51 200 автомобила. Това е най-силното месечно ниво за годината до момента. Основен двигател на ръста е заводът на Ford, който удвоява производството си с ръст от над 63% благодарение на нови електрически модели. В същото време Dacia отчита лек спад, но остава силно ориентирана към външни пазари. Над 95% от автомобилите, произведени от Dacia, се изнасят.*
Въпреки силното производствено представяне пазарът на нови автомобили в Румъния преживява сериозен срив. През юни регистрациите на нови коли се понижават с 50.3% спрямо същия месец на миналата година и достигат до около 10 600 броя. Това е най-ниското ниво от месеци насам. Причината е отлагането на държавната програма за подмяна на стари автомобили поради фискални ограничения. Ефектите от тази програма започнаха да се усещат едва от април миналата година, докато тази година тя се забави значително.
Премиерът Илие Болоджан предупреди, че държавата вече няма средства да поддържа всички субсидии. Това хвърля съмнение дали въобще ще има подновяване на програмата за подмяна на автомобили през 2025 година. В отсъствието на тази схема месечният ръст при регистрациите е минимален, което показва колко слабо е реалното търсене на нови коли в страната.
Едва 30% всички новорегистрирани автомобили през юни са произведени от местните компании Dacia и Ford. Dacia държи най-голям дял с 26%, но регистрациите на нейните нови автомобили се сриват с 60.6% на годишна база. Ford също отчита сериозен спад – 44.3% спрямо юни 2024 година. Това показва, че дори традиционно силните марки не могат да компенсират липсата на държавна подкрепа.
За разлика от новите автомобили - регистрациите на употребявани коли нарастват с 26% през юни след ръст от 34.3% през май. Пазарът на стари коли продължава да расте с двуцифрен темп и запазва доминиращата си позиция. Те заемат 75% от всички регистрации през юни, само с 1% по-малко от май. Причината за това е планираният нов данък върху замърсяващите автомобили, който кара потребителите да побързат с покупките, за да избегнат по-високи разходи в бъдеще. Освен това старите коли остават по-достъпни за населението, което продължава да ги предпочита.
През първата половина на годината регистрациите на нови автомобили спадат с 22.4% спрямо същия период на 2024 година. В същото време регистрациите на употребявани автомобили нарастват с 19.5%. Тези противоположни тенденции вероятно ще се задълбочат, ако държавната програма не бъде възстановена. Липсата на вътрешно търсене в комбинация с отслабено външно търсене може да доведе до сериозни последици и за производството в страната.
Министерството на околната среда обяви намерения да увеличи субсидията за покупка на екологични автомобили. Необходимите средства за това трябва да дойдат от новия „зелен“ данък върху замърсяващите превозни средства. Миналата година бюджетът по схемата за подмяна на стари коли е достигнал 1.8 милиарда леи, което се равнява на около 361 милиона евро. Това е повече от средствата, отделени през 2023 година, когато те възлизаха на 271 милиона евро. Програмата беше рестартирана едва в края на май тази година, което може да доведе до леко възстановяване на регистрациите през следващите месеци. Въпреки това пазарът остава нестабилен и зависим от политически решения.
Докато Ford разчита на електрификацията, а Dacia търси нов достъпен модел, цялата румънска автомобилна индустрия е поставена в изключително нестабилна ситуация. Без активна държавна подкрепа и при влошаващи се пазарни условия може да се заклюючи, че бъдещето ѝ остава под въпрос. Това може да има отражение и в България, както върху избора и цените на новите автомобили, така и върху вноса на употребявани коли, който вероятно ще продължи да нараства.
* Автор: Цветан Кръстев
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Столична община и Waze си партнират в начинанието
Как ще се извършва превалутирането?
Елеонора Негулова заяви, че бизнесът очаква практичен наръчник