
В България се създава Център за иновации в отбраната
За какво ще служи центърът?
Промяната ще засегне най-вече нискотарифните авиокомпании
При пътуване със самолет на всеки му се налага да се сблъска в многото странични такси, извън цената на билета. Европейския парламент повдигна въпроса, дали трябва ли ръчният багаж до 7 кг да е безплатен за всички пътници в ЕС?
С гласуване в транспортната комисия на Европейския парламент тази седмица депутатите одобриха изменение, което цели да гарантира правото на всеки пътник да носи на борда ръчен багаж с тегло до 7 килограма без допълнителни такси. Към този багаж ще бъде позволен и още един по-малък личен предмет – например дамска чанта или лаптоп – при условие, че може да се побере под седалката, предава Politico.
Това е част от усилията за преразглеждане на правата на пътниците във въздушния транспорт в Европейския съюз, и ако бъде потвърдено в преговорите с държавите членки, може да доведе до дългоочаквани промени в авиосектора. Промяната ще засегне особено нискотарифните авиокомпании, включително тези, които оперират редовни линии от и до България – като Ryanair и Wizz Air, които в последните години превърнаха ръчния багаж в платена „екстра“.
Според евродепутатите новата инициатива се основава на решение на Съда на ЕС от 2014 г., което постанови, че ръчният багаж е „необходим аспект“ от въздушното пътуване, стига да отговаря на разумни изисквания за тегло и размери. Сега се предлага конкретен стандарт – до 7 кг и максимални общи размери от 100 см. Целта е единен регламент, който да спре объркващите и често променящи се политики на различните авиокомпании.
В България, където нискотарифният транспорт е особено популярен – особено по линиите София–Лондон, София–Виена или Бургас–Милано – промяната би облекчила значително пътуващите. Доплащане е от 30 до 70 лв. за стандартна ръчна чанта, която според много клиенти „винаги е била част от билета“.
От организацията Airlines for Europe (A4E) – в която членуват водещи европейски превозвачи – предупредиха, че новото правило може да доведе до поскъпване на билетите. Според тях, ограниченото място в кабината не позволява на всеки пътник да вземе със себе си „тролей“, а принудителното качване на повече багаж ще доведе до закъснения и логистични проблеми.
Данните подкрепят техните притеснения, като само Ryanair е спечелила 4,7 милиарда евро за една година от допълнителни услуги, включително такси за ръчен багаж. За нискотарифните компании това е ключов източник на приходи, а прилагането на новата регулация ще изисква преструктуриране на бизнес модела им.
Според предложението, ако няма място в кабината, авиокомпаниите ще могат да изискат багажът да бъде прехвърлен в багажното отделение – но не и да го таксуват допълнително. Отказ за ръчен багаж ще бъде възможен само по съображения за сигурност, свързани с теглото, размерите или специфичните характеристики на самолета.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
За какво ще служи центърът?
Операторите на въздушни турове отчитат рязък ръст в интереса към региона
Историческият максимум за "кошницата на ОПЕК" е цената от 140,73 долара за барел