1 USD
1.68504 BGN
Петрол
65.56 $/барел
Bitcoin
$105,823.0

Европарламентът иска край на таксите за ръчен багаж – какви ще са промените?

Промяната ще засегне най-вече нискотарифните авиокомпании

При пътуване със самолет на всеки му се налага да се сблъска в многото странични такси, извън цената на билета. Европейския парламент повдигна въпроса, дали трябва ли ръчният багаж до 7 кг да е безплатен за всички пътници в ЕС?

  • Депутатите одобриха правото на всеки пътник да носи на борда ръчен багаж
  • Това е част от усилията за преразглеждане на правата на пътниците във въздушния транспорт
  • Промяната ще засегне особено нискотарифните авиокомпании

Снимка: Getty Images/iStock

С гласуване в транспортната комисия на Европейския парламент тази седмица депутатите одобриха изменение, което цели да гарантира правото на всеки пътник да носи на борда ръчен багаж с тегло до 7 килограма без допълнителни такси. Към този багаж ще бъде позволен и още един по-малък личен предмет – например дамска чанта или лаптоп – при условие, че може да се побере под седалката, предава Politico. 

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Това е част от усилията за преразглеждане на правата на пътниците във въздушния транспорт в Европейския съюз, и ако бъде потвърдено в преговорите с държавите членки, може да доведе до дългоочаквани промени в авиосектора. Промяната ще засегне особено нискотарифните авиокомпании, включително тези, които оперират редовни линии от и до България – като Ryanair и Wizz Air, които в последните години превърнаха ръчния багаж в платена „екстра“.

Според евродепутатите новата инициатива се основава на решение на Съда на ЕС от 2014 г., което постанови, че ръчният багаж е „необходим аспект“ от въздушното пътуване, стига да отговаря на разумни изисквания за тегло и размери. Сега се предлага конкретен стандарт – до 7 кг и максимални общи размери от 100 см. Целта е единен регламент, който да спре объркващите и често променящи се политики на различните авиокомпании.

Снимка: Getty Images/iStock

В България, където нискотарифният транспорт е особено популярен – особено по линиите София–Лондон, София–Виена или Бургас–Милано – промяната би облекчила значително пътуващите. Доплащане е от 30 до 70 лв. за стандартна ръчна чанта, която според много клиенти „винаги е била част от билета“.

От организацията Airlines for Europe (A4E) – в която членуват водещи европейски превозвачи – предупредиха, че новото правило може да доведе до поскъпване на билетите. Според тях, ограниченото място в кабината не позволява на всеки пътник да вземе със себе си „тролей“, а принудителното качване на повече багаж ще доведе до закъснения и логистични проблеми.

Данните подкрепят техните притеснения, като само Ryanair е спечелила 4,7 милиарда евро за една година от допълнителни услуги, включително такси за ръчен багаж. За нискотарифните компании това е ключов източник на приходи, а прилагането на новата регулация ще изисква преструктуриране на бизнес модела им.

Според предложението, ако няма място в кабината, авиокомпаниите ще могат да изискат багажът да бъде прехвърлен в багажното отделение – но не и да го таксуват допълнително. Отказ за ръчен багаж ще бъде възможен само по съображения за сигурност, свързани с теглото, размерите или специфичните характеристики на самолета.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM 

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Виж всички предложения от брошурата тук