Системата „Бонус-Малус” няма да заработи скоро

КФН не дават срок за старта на новите правила за "Гражданска отговорност", връзката с МВР още не е направена

Отлагат въвеждането на новата система „Бонус-Малус”, която трябва да диференцира цените на гражданската отговорност.

За bTV от Комисията за финансов надзор надзора обявиха, че не се ангажират както със срокове за приемане на наредбата, така и за реалния й старт. Още повече че приложението на  „Бонус-Малус” зависи от изграждането на информационната система между МВР и Гаранционния фонд, която все още не е готова.

Първоначалните намерения на надзора бяха „Бонус-Малус” да заработи ако не през януари, то в първите месеци на 2019 г. Оскъпяването на гражданската може да достигне до 400%. Минимумът е 25% спестяване, но за да се ползва шофьорите ще трябва да са изрядни 7-8 години.

Предвижда се в първата година след въвеждането на системата да се трупа историята на водачите. Всички да сме равни без значение дали до сега сме предизвиквали катастрофи или сме със златен талон.

След общественото обсъждане председателят на КФН Карина Караиванова обяви, че е готова да се откаже от най-спорните идеи. Изненадващо, правителството избра да я изпрати от март 2019 г. в ЕБВР. По информация на bTV Караиванова вече си е взела отпуск. Не е ясно кой ще придвижва наредбата сега. Комисията е и без постоянен заместник, отговарящ за застраховането.

Снимка: bTV

От Института за пътна безопасност предупреждават, че един сериозен процент от онези, които ще трябва да плащат по-скъпите застраховки едва ли ще го правят. „Хора, които са в малус групата просто няма да купуват застраховка. Това не значи, че няма да ползват автомобилите си. Това е външен ефект, който не е оценен”, коментира Надежда Минкова от организацията.

Заедно с математици, предлагат изготвената система да се изтегли и да се напише изцяло нова. С различна философия – младият шофьор да плаща по-скъпа застраховка. Димитър Добрев от БАН обяснява логиката – младият шофьор започва със застраховка, която е на цена 150% от средната и това да стане „нула”, а така най-големият бонус ще е минус 50%.

За система, която наказва лошите и дава бонуси на добрите шофьори говорим вече почти 10 години.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст