Две трети от компаниите у нас казват, че войната в Украйна им оказва влияние

БГ Бизнес
 

Германия се посочва като най-предпочитан партньор в анкетата на БТПП

Почти две трети (62%) от компаниите посочват, че конфликтът между Русия и Украйна е оказал влияние върху дейността им. Това съобщават от Българската търговско-промишлена палата, която проведе експресно анкетно проучване сред своите членове във връзка с интересите на българските фирми към бизнес партньорства в чужбина.

В него Германия е класирана на първо място сред страните, предпочитани за търговски обмен и партньорство, посочена от 52% от респондентите. Това е логично, обясняват от БТПП, предвид, че Германия е най-големият и основен търговски партньор на България (нарастването на износът за периода януари-ноември 2021 г. спрямо същия период на предходната година е с 15,4%, достигайки почти 9,4 млрд. лв., което е 15% от общия износ).

Турция се подрежда на второто място в класацията – посочена от 32% от анкетираните, което е следствие и на достъпността на стоките и услугите, предвид ниския валутно-обменен курс. Полша и Румъния заемат третото място, следвани от Франция (29%) и Италия и Обединените Арабски Емирства (27%). С всяка една от изброените страни данните показват увеличение на обема на износа, като най-голям е ръстът при Румъния (35,4%). Тази година Китай е класиран малко по-назад в класацията (посочен от 20% от респондентите), независимо че и там наблюдаваме увеличение в стокообмена, като износът нараства с над 20%, а вносът - с 35%.

Компаниите посочват, като основна причина за бизнес сътрудничество именно износът на стоки (посочен от 73% от респондентите), следвана от търсенето на партньор за съвместна инвестиция в България (29%) и вноса на стоки (29%).

Предприемачите са основно заинтересовани за сътрудничество в сферата на машини и оборудване - 37%, храни и напитки - 27%, текстил и облекло – 25%, електрониката – 23% и продукти на енергетиката и химическата промишленост – 21%, се посочва още в проучването.

Българският бизнес също така има интерес и към партньорство с компании в областта на строителство, услугите, транспорт и логистика, търговия на дребно и металургия.

Данните от проучването показват, че от методите, създаващи добри възможности за намиране на бизнес партньори, респондентите предпочитат тези, включващи личния контакт, нещо от което фирмите се бяха лишили.

Водещо място в проучването заема участието и посещението на търговски изложения – 77%, следвано от В2В срещи по време на форуми – 56%, официални бизнес делегации и индивидуални пътувания – с по 46%, отчита анкетата на БТПП.

Най-слаб интерес (26%) фирмите проявяват към онлайн и видео срещите, които в последните две години бяха основополагащи за бизнес комуникацията.

Попитани биха ли предприели бизнес пътуване при отпадане на ограничителните мерки и успокояване на международната политическа ситуация, 57% от респондентите демонстрират положителни нагласи, отговаряйки с „Да, ще пътувам повече“, 33% очакват да се възвърнат нивата от преди пандемията, а 21% - смятат, че ограничителните мерки и влошената международна политическа обстановка ще доведе до съкращаване на продължителността на бизнес пътуванията.

Едва 7% са на мнение, че онлайн срещите могат успешно да заменят бизнес пътуванията.

Повече от половината от фирмите познават условията за правене на бизнес в страните, с които желаят да си партнират, а 8% не са запознати. 38% от компаниите биха участвали в обучения за спецификата на търговията в посочените държави.

Сред темите, които предизвикват интереса на бизнеса са: споразуменията за свободна търговия на ЕС, търговията с трети страни, инициативата за сътрудничество ЦИЕ и Китай (16+1) и Евразийският икономически съюз.

Бизнес Видео Подкаст