Коронацията на крал Чарлз III струва на данъкоплатците 72 млн. паунда
52 % от лондончани не смятат, че коронацията трябва да се плаща от данъкоплатците
Има много фактори, освен цената на суровината
В момента, цената на най-масовия хляб, тип Добруджа е до 1 лев в търговската мрежа в страната. В същото време, пшеницата е с рекордно ниска цена на едро.
Според софийската стокова борса, тон от нея през април тази година се търгува за 270 лева без ДДС. За сравнение, миналия април тон пшеница е струвал 330 лева.
От бранша споделят, че в момента, най-евтин е хлябът в големите градове. Най-скъп е насъщният в Северозападна България.
Щом зърното поевтинява, ще поевтинее ли и хлябът?
Димитър Бакалов от 30 години е в бизнеса с хляб и хлебни изделия. Най-масовият хляб в магазина му е 80 стотинки.
„Тези малки промени, които се правят една стотинка две в брашното, една стотинка две в тока или някъде на друго място - те не могат да се отразят на цената на хляба (...) Основното - на брашното, то трябва да падне много цената, за да се свали”, смята той.
Димитър е прав - въпреки, че цената на зърното е паднала много, тази на брашното не е.
„Когато една суровина поевтинява, корелацията с продукта от тази суровина не е задължително да бъде от същия диапазон. тоест ако пшеницата е поевтиняла с 15 процента, брашното е поевтиняло с 3 процента, защото върху цената му влияят и други фактори”, обяснява изпълнителният директор на Софийската стокова борса Антонина Белопитова.
Има и друго, обясняват от бранша. „По принцип, хлябът в търговската мрежа се договаря като доставна цена. Ако един хляб струва 70 стотинки на потребителя, то доставната му цена на производителя в този хляб с ДДС не надвишава обикновено 40 стотинки”, посочва Мариана Кукушева от Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите.
В малките пекарни поевтиняване също не се очертава. Собствениците твърдят, че калкулират труда си, както и това, че не пестят продуктите.
52 % от лондончани не смятат, че коронацията трябва да се плаща от данъкоплатците
Дизайнът се основава на руска междуконтинентална балистична ракета
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса