Магистрала "Хемус" на 50 г. - какво предстои?

БГ Бизнес

Най-трудната част от строителството на аутобана се оказва отсечката от "Витиня" до "Правешки ханове"

 

На 4 октомври 2024 година се навършват 50 години от началото на строителството на автомагистрала "Хемус" - една от най-важните пътни артерии в Северна България. Кръстена на древното име на Стара планина, магистралата е проектирана да свързва София с Варна, преминавайки през сърцето на страната.

Най-трудната част от строителството се оказва нейната отсечката от "Витиня" до "Правешки ханове". На най-високия виадукт "Бебреш" на магистралата голяма част от монтажните работи са извършени с хеликоптер МИ-8 от специализирания отряд за авиоуслуги - строително монтажни работи с база Пловдив. Хеликоптерът с командир Запрянов дневно налива около 100 тона бетон на най-високите носещи греди на виадукта.

Тунели и виадукти

Тунел Витиня

  • Съоръжението е построено през 1970-те години
  • Дължина на тунела: две тръби по 1195 m

Тунел Топли дол

  • Проектиран през 1978 г. от колектив с ръководител проф. инж. Иван Бешевлиев.
  • Съоръжението е построено в периода 1979 – 1985 г.
  • Дължина на тунела: 883 m тръба за Варна, 878 m тръба за София

Тунел Ечемишка

  • Проектиран през 1979 г. от колектив с ръководител проф. инж. Иван Бешевлиев
  • Съоръжението е построено в периода 1980 – 1985 г.
  • Дължина на тунела: 765 m тръба за Варна, 820 m тръба за София

Тунел Правешки ханове

  • Проектиран през 1986 г. от колектив с ръководител проф. инж. Иван Бешевлиев
  • Съоръжението е построено в периода 1986 – 1990 г.
  • Дължина на тунела: 834 m тръба за Варна, 830 m тръба за София

На магистрала Хемус има 26 малки и големи виадукта:

  • 3 в участъка между Г. Богров и Витиня
  • 13 между тунела Витиня и тунела Топли дол
  • 3 между тунела Топли дол и тунела Ечемишка
  • 4 между тунела Ечемишка и Правец
  • 3 между Правец и Ябланица
  • Това е първият голям виадукт, разположен близо до София 
  • Дължина 646 m
  • Платна – две по 13,5 m
  • Височина 42 m
  • Носеща конструкция – стоманобетонна
  • Построен (завършен) – 80-те години на XX век
 

Какво предстои при строителството на магистралата?

От информация дадена в края на май от регионалният служебен министър Виолета Коритарова В участък 1 от АМ „Хемус“ не са извършвани строително-монтажни работи в периода от 14.11.2023 г. до 28.03.2024 г., поради неблагоприятни климатични условия. На 28.03.2024 г. е подписан Акт за установяване състоянието на строежа и продължаване на строителството.

Снимка: Денислав Борисов

До края на 2024 г. трябва да бъдат завършени строителните дейности в участък 1. Той е с дължина 15,26 км. В него има два пътни възела, които ще осъществяват връзката с бъдещата магистрала - п. в. „Боаза“ при км 88 и п. в. „Дерманци“ при км 98.

Участък 2 е от края на п. в. „Дерманци“ до км 122+260, включително п. в. „Каленик. Дължината му е 19,2 км. До момента са изпълнени около 23,5% от предвидените строително- монтажни работи. 

В участъка ще бъдат изградени два пътни възела - „Угърчин“ и „Каленик“, също така 7 големи съоръжения при пресичания със селскостопански пътища и пътища от републиканската мрежа, 4 селскостопански подлези и надлези. Прогнозният срок за приключване на строителството е краят на 2026 г.

Участък 3 включва отсечката от края на п. в. „Каленик“ до връзката с път Плевен - Ловеч, включително пътен възел „Плевен“. Общата дължина е 17,08 км. Изпълнени са около 53% от строителните дейности. Срок за приключване- 2026 г.

Участъци 4 (с дължина 26,8 км в области Плевен и Ловеч), 5 (с дължина 23,2 км в областите Ловеч и Велико Търново) и 6 (с дължина 32,6 км в област Велико Търново) са теренно осигурени.

За участъци 7 (с дължина около 42 км в областите Велико Търново, Русе и Търговище) и 8 (с дължина 33,4 км в областите Търговище и Разград) е проведена екологична процедура и е постановено решение по ОВОС от 2015 г. В процеса на проектиране е установено, че се налага ситуационна и геометрична промяна на одобреното трасе. 

Срокът за изпълнението на участъци 7 и 8 е 36 месеца.

За участък 9 (с дължина 11,9 км в областите Търговище и Разград) има оценителски доклад за отчуждаване на имотите. Министерски съвет взе решение, с което са осигурени 1 301 121 лв. за отчуждаване на засегнатите имоти. Срокът за строителство е 30 месеца.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст