Васил Велев: Цената на тока за бизнеса у нас е 3-4 пъти по-висока от тази в Северна Европа
Това не е държавна помощ, това е възстановяване на част от надвзетото и то не е на калпак, а е на мегаватчас, коментира още той
Модерните логистични и индустриални площи в София са се увеличили с едва 8 хил. кв. м спрямо 2022 г.
Наличните модерни логистични и индустриални площи в София, които отговарят на критериите на наемателите, достигнаха 1,376,000 кв. м. към края на 2023 г.
Това показва проучване на Colliers на пазара на логистични и индустриални имоти в София през второто полугодие на 2023 г.
Това представлява минимално увеличение с 8 хил. кв. м., спрямо предходната година, което е резултат от висока себестойност на строителство, както и преквалифициране на някои обекти от клас B в клас C, които попадат извън обхвата на статистиката на Colliers.
В столицата модерните проекти в активен строеж са над 75,300 кв.м, като за част от тях вече има подписани договори за наем. Незаетите площи спадат до рекордно ниски стойности и към края на периода достигат около 4.3%. Търсенето отбелязва много високо ниво през изминалата година, според най-новия доклад на Colliers. То е разпределено по сектори, както следва: 32% от обема се дължи на компании в сферата на логистика и 3PL, следвани от търговия и производство (с по 20%) и търговци на бързооборотни стоки (18%). Останалите 9% са разпределени в секторите строителство, електроника и дистрибуция.
Усвоените площи за 2023 г. са около 106,700 кв. м., което е почти двоен размер, спрямо стандартна година. По-голямата част от този обем (64%) представлява ново търсене, докато предоговаряния или удължавания на вече съществуващи договори са 29%, а останалите 7% са площи, които са построени специално за конкретен наемател (build-to-suit).
Около 62% от всички сделки са реализирани в последното тримесечие на годината. Наемните нива бележат ръст до средно 5.5 евро на кв.м на месец за складове клас А и около 4 евро за клас В. Тази тенденция на повишение на наемните нива е вследствие на високото търсене и липсата на качествен продукт и се очаква да се запази.
Позитивно е, че към края на изминалата година се регистрира успокоение на строителните разходи, които регистрираха значително увеличение след началото на войната в Украйна и бях основна причина инвеститорите да стопират строителните си намерения, поради невъзможността да постигнат рентабилност на проекта.
Това не е държавна помощ, това е възстановяване на част от надвзетото и то не е на калпак, а е на мегаватчас, коментира още той
Страната си е поставила за цел до 2025 г. да продава само превозни средства с нулеви емисии
Там могат да се видят много интересни неща