Ползите от използването на подземния транспорт са много – както социални и икономически, така и екологични
Интермодалният транспорт осигурява по-бързо придвижване на хора и стоки, използвайки различни видове транспортни средства.
"Метро, автобуси, тролейбуси, трамваи, жп, софийската мрежа позволява интермодалност на много места. На третата линия, където се намираме в момента, имаме връзка с Националната железопътна мрежа, с метростанция "Горна Баня", имаме връзка с втората и третата линия на метрото. На метростанция НДК и Орлов мост имаме връзка с централна жп гара, с жп гара "Искър" и разбира се с летището”, заяви директорът на "Метрополитен" ЕАД проф. д-р инж. Стоян Братоев.
Столицата разполага с 52 километра подземен транспорт - 4 линии и 47 метростанции, свързващи всички точки на София.
“Метрото в момента превозва около 380 000 пътници. Това показва, че хората се преориентират към по-удобния, лесен и бърз транспорт. Още повече, че с кола в София е много трудно придвижването и е бавно. Движението с метрото заедно със спиране и качване на пътниците е 38 км/час, движението с надземния транспорт е 14-15 км/час. Дори с коли е 24 км/час максимум. Тоест няма по-бързо придвижване в града от метрото”, каза Братоев.
Ползите от използването на подземния транспорт са много – както социални и икономически, така и екологични. Експертите изчисляват, че метрото спестява не само време и пари, но и вредни емисии, замърсяващи въздуха в столицата.
“Благодарение на метрото в момента в София се движат около 90 000 коли по-малко. Това са близо 79 000 тона вредни вещества по-малко. В София става въпрос за милиарди кубически метри пречистен въздух годишно с 50% по-малко вредни вещества. Това е атмосферата на София. Другото е по-бързото придвижване, дневно пътниците в София икономисват около 160 000 човекочаса от това, че се движат с метрото, а не с по-бавния надземен транспорт. Себестойността на едно пътуване с метрото е около 25-30% по-евтино, отколкото с надземния транспорт”, смята Братоев.
Работата по разширяването на столичното метро не спира. В следващите години то ще стига и до Околовръстния път на София.
“В момента изграждаме разширението на тази линия в посока бул. "Владимир Вазов", 3 км с три метростанции, които трябва да са готови есента на 2025 г. Надявам се следващите месеци да започнем участъка през “Слатина” – 6 км и 6 станции, с което да завършим третата линия. И метрото вече ще има 61 км, ще вози 500 000 пътници на ден. Тоест близо 45% от пътниците в София ще ползват метро”, добави той.
Преди да се стигне до строителство и изграждане на нов участък на метрото, се изискват подготовка и проучвания, които отнемат повече от 5 години. Подземният транспорт в София е един добър пример за успешно усвоени европейски средата по Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура".