1 USD
1.68708 BGN
Петрол
66.44 $/барел
Bitcoin
$113,255.0

Българите пазаруват онлайн като никога досега – пазарът се удвои за 4 години

БГ Бизнес

В България пазаруващите онлайн са 3,1 млн. души

В България пазаруващите онлайн са 3,1 млн. души от общо 4,8 млн. дущи. Това показва проучването „Пулсът на онлайн пазаруването в България 2025". 

Онлайн търговията между бизнеса и крайните потребители в България продължава да бележи впечатляващ растеж, като през 2024 г. отчита 20% годишен ръст и достига обем от над 2.34 милиарда евро. Това се равнява на 2.34% от националния брутен вътрешен продукт (БВП) – дял, който подчертава нарастващото значение на сектора за българската икономика.

Развитието на пазуравено онлайн

Снимка: iStock

Впечатляващото развитие е особено отчетливо в сравнение с 2020 г., когато пазарът на онлайн търговия в страната е бил оценен на 0.97 милиарда евро. За едва четири години стойността му на практика се е удвоила, което е категоричен знак за промяна в потребителското поведение и ускорена дигитализация на бизнеса.

„Това е значително увеличение спрямо 2020 г., когато пазарът беше оценен на 0.97 милиарда евро. На практика това означава удвояване в рамките на период от 4 години.“, отбелязва Никола Минков, член на Управителния съвет на Българската Е-комерс Асоциация и основател и изпълнителен директор на SEO агенция Serpact, пред bTV Бизнес новините. Той подчертава, че темпото на растеж остава стабилно, а възможностите за развитие – все по-разнообразни.

Тенденцията показва, че онлайн пазаруването вече не е просто алтернатива, а утвърден модел на потребление, който оформя новата реалност както за търговците, така и за клиентите в България.

 

Какво показва потребителят онлайн през 2024 г.?

Динамиката зад тези числа се илюстрира от мащабното проучване „Пулсът на онлайн потреблението в България 2025“, в което участват 1035 потребители, пазарували онлайн през последните шест месеца на 2024 г. Данните разкриват интересни тенденции в поведението на клиентите:

  • 21% са направили напълно спонтанна покупка – без предварително намерение
  • 38% са имали идея да купят нещо, но решението е било спонтанно
  • 41% са направили планирана покупка, след ясно взето решение

Визуалното съдържание продължава да е решаващ фактор за поведението на потребителя:

Доставка, устройства и методи на плащане

Мобилните устройства водят в пазаруването онлайн – 52% от потребителите са направили поръчката през телефон, 41% – през компютър или лаптоп, 4% – през таблет.

Въпреки позитивните резултати, 81% от анкетираните са имали поне една неосъществена поръчка, което посочва, че все още има предизвикателства за решаване – от логистика до потребителско изживяване.

 

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM 

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации

Виж всички предложения от брошурата тук