КЗП: При онлайн пазаруването ниската цена е повод за притеснение
Експертите със специални предупреждения за търговията в социалните мрежи
Франчайзът е един от възможните бизнес модели, по който работи всяка седма компания в света
Може би този термин ви се струва познат, а дори да го чувате за първи път, то със сигурност поне веднъж в живота ви се е случвало да купите продукт от "франчайз" магазин или ресторант.
Франчайзът е един от възможните бизнес модели, по който работи всяка седма компания в света!
Следователно франчайзингът е много често срещана бизнес стратегия. Ако някога сте мислили да започнете собствен бизнес – това е начин, който определено трябва да обмислите.
Концепцията за франчайз и принципите на сътрудничество в такава бизнес система
Когато едно физическо лице иска да сключи договор за франчайз с конкретна компания, то всъщност се ангажира да управлява бизнеса си под друго име, т.е. марка. Но задълженията и на двете страни не свършват тук.
Надеждният франчайз ви дава шанс да оцелеете под името на определена компания, която вече има репутация, много по-лесно, отколкото да я постигнете сами. Освен това, с техния доказан начин за правене на бизнес, ще ви даде възможност да растете по-бързо.
Макар и под друго име, лицето все още управлява собствен бизнес: на собствен риск и инвестирайки собствени допълнителни средства. Като се има предвид, че повечето нови предприемачески начинания се провалят напълно през първите три години от бизнеса, франчайзингът всъщност ви дава по-добър първоначален шанс за успех, казват от "Денар".
В допълнение към лиценза за използване на марката, който доставчикът на услуги (франчайзодател) ви дава в договора, той е длъжен да ви прехвърли знанията за управление на бизнеса - известни в света като "ноу-хау", както и обучение на вашия персонал. По този начин получавате доказан опит и възможност да организирате работата си по мотивиран и креативен начин.
Също така франчайзодателят е длъжен да осигури логистична подкрепа по време на доставките и продажбите, както и системен трансфер на знания и подкрепа в областта на финансите, счетоводството, промоцията и маркетинга.
От друга страна, франчайзополучателят трябва първо да плати франчайз таксите. В началото входната такса е задължителна, а след това обикновено се изискват редовни и маркетингови такси. Това са основните видове такси, но в зависимост от фирмата и договора те могат да бъдат по-високи или по-ниски.
Физическото лице, което представлява потребител или франчайзополучател, получава от франчайзодателя правото да използва неговата марка, но също така и задължението бизнесът му да отговаря на правилата и концепцията на франчайза. Франчайзодателят инвестира първоначалния капитал и ноу-хау, а бенефициентът допринася чрез инвестиране на допълнителен капитал и собствена мотивация.
Има два вида франчайзи:
- Франчайз дистрибуция на продукти
- Франчайз бизнес модел
Дистрибуцията на продукти с франчайз предполага, че франчайзодателят дава право на потребителя само да продава своята марка продукти, докато франчайз бизнес моделът, освен продажби, включва и прехвърляне на начина на организация на бизнеса.
Франчайзингът като бизнес модел всъщност е сложна система, в която има високо ниво на взаимозависимост. При него бизнес концепция, която работи успешно в определена област, се пренася от основната област в други, по-малки области. По този начин франчайзодателят може бързо да се разширява и променя според нуждите на пазара без големи разходи.
Експертите със специални предупреждения за търговията в социалните мрежи
Целта е да се намали замърсяването на въздуха
Клиентите ще плащат 10% по-малко, отколкото преди