Алтернатива на X привлича 1 млн. потребители за 24 часа. Коя е тя?

Технологии

Кой е собственикът на новия конкурент на X ?

 

Може би наскоро сте виждали думата Bluesky да се появява в социалните медии и сте се чудили за какво говорят хората. Това е алтернативна платформа на X на Илон Мъск и по отношение на цвета и логото изглежда доста сходна. Bluesky се разраства бързо и в момента набира около един милион нови регистрации на ден. Към момента на писане имаше 16,7 милиона потребители, но тази цифра вероятно ще бъде остаряла, докато прочетете това. И така, какво е това - и защо толкова много хора се присъединяват?

Какво е Bluesky?

Bluesky се описва като "социална медия, каквато трябва да бъде", въпреки че изглежда подобно на други сайтове, съобщава BBC. Визуално, лента отляво на страницата показва всичко, което може да очаквате - търсене, известия, начална страница и т.н. Хората, които използват платформата, могат да публикуват, коментират, публикуват отново и харесват любимите си неща.

Казано по-просто, изглежда така, както е изглеждал X, известен преди като Twitter. Основната разлика е, че Bluesky е децентрализиран - сложен термин, който основно означава, че потребителите могат да хостват своите данни на сървъри, различни от тези, които са собственост на компанията. Това означава, че вместо да се ограничават до наличието на конкретен акаунт, наречен на Bluesky, хората могат (ако желаят) да се регистрират, използвайки акаунт, който притежават.

Но си струва да се отбележи, че по-голямата част от хората не правят това и нов член най-вероятно ще има ".bsky.social" в края на потребителското си име.

 

Кой е собственик на Bluesky?

Ако платформата ви прилича много на X, няма да се изненадате да научите защо. Създател е бившият ръководител на Twitter Джак Дорси. Той дори веднъж каза, че иска Bluesky да бъде децентрализирана версия на Twitter, която нито едно физическо или юридическо лице не притежава. Но Дорси вече не е част от екипа, след като се оттегли от борда през май 2024 г. Той изтри напълно акаунта си през септември.

Сега се управлява и е собственост предимно на главния изпълнителен директор Джей Грейбър като американска корпорация в обществена полза.

Защо набира популярност?

Bluesky съществува от 2019 г., но беше само с покана до февруари тази година. Това позволява на разработчиците да се справят с всички бъгове зад кулисите, за да се опитат да го стабилизират, преди да отворят вратите за по-широката публика.

 

Планът проработи донякъде. Но вълната от нови потребители беше толкова значителна през ноември, че продължават да има проблеми с прекъсванията. Неслучайно броят на новите потребители на Bluesky се увеличи след успеха на Доналд Тръмп на изборите в САЩ през ноември.

Как Bluesky прави пари?

Това е въпросът за милион долара, съвсем буквално. Bluesky започна с финансиране от инвеститори и фирми за рисков капитал и събра десетки милиони долари чрез тези средства. Но с толкова много нови потребители ще трябва да намери начин да плати сметките.

По време на разцвета на Twitter, сайтът направи по-голямата част от парите си чрез реклама. Bluesky каза, че иска да избегне това. 

 

Ако собствениците на Bluesky продължат да избягват рекламите, може неизбежно да се наложи да търсят други по-широки опции, като функции за абонамент. 

Всъщност Twitter, преди да бъде закупен от Мъск през 2022 г., реализира печалба само два пъти през осемте си години, в които се търгува публично. И всички знаем как свърши това - огромна печалба за инвеститорите, когато най-богатият човек в света плати 44 милиарда долара за привилегията да го притежава. Засега бъдещето на Bluesky остава неизвестно, но ако растежът му продължи, всичко е възможно.

 

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст