
Европейският орган за правата на човека: Facebook допуска дискриминация

Aлгоритъмът на Facebook засилва половите стереотипи
Европейски орган по правата на човека постанови, че алгоритъмът на Facebook показва пристрастия по отношение на пола при публикуването на обяви за работа, което според активисти е важна стъпка в търсенето на отговорност от големите технологични компании за дизайна на техните платформи, съобщава CNN.
Нидерландският институт за правата на човека заяви в свое решение, че алгоритъмът на Facebook засилва половите стереотипи, като показва предимно „типично женски професии“ на жените потребители на Facebook в Нидерландия и че Meta, собственикът на социалната платформа, е трябвало да наблюдава и коригира алгоритъма си, за да предотврати това.
Решението на Института е взето след репортаж на CNN, в който се разкрива, че потребителите на Facebook в Европа пропускат възможности за работа поради пристрастия, свързани с пола.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
Статията от 2023 г. се основаваше на констатации, споделени със CNN от международната организация с нестопанска цел Global Witness, която проучи обявите за работа във Facebook и установи, че обявите в Нидерландия и пет други държави често са насочени към потребителите въз основа на исторически стереотипи за пола.
Например рекламите за позиции на механици са били показвани предимно на мъже, докато тези за роли на учители в детска градина са били насочени предимно към жени. Global Witness заяви, че експериментите ѝ в Нидерландия, Франция, Индия, Ирландия, Обединеното кралство и Южна Африка са показали, че алгоритъмът затвърждава подобни предразсъдъци по целия свят. Разследването на организацията с нестопанска цел доведе до четири жалби от холандската група за защита на правата на човека Bureau Clara Wichmann и френската организация Fondation des Femmes.
В решението си от февруари Нидерландският институт за правата на човека заяви, че Meta Platforms Ireland Ltd., която управлява рекламите във Facebook в Европа, не е успяла да докаже, че нейният рекламен алгоритъм не е свързан със забранена дискриминация по полов признак. Нидерландският орган заяви, че Facebook трябва да преразгледа своя рекламен алгоритъм, за да предотврати по-нататъшна дискриминация.
Европейският съюз има няколко директиви, които забраняват дискриминацията въз основа на пола, включително в онлайн рекламата.
В решението на института се добавя, че „Meta Ireland е признала, че точката с данни за пола може да бъде част от алгоритъма. Meta Ireland не е опровергала, че тази точка от данни може да насърчи създаването на стереотипи чрез алгоритъма“.
Говорител на Meta заяви пред CNN, че тя няма да коментира въпроса.
Говорителят на Meta Ашли Сетъл по-рано заяви пред CNN, че компанията прилага „ограничения за таргетиране на рекламодателите при създаването на кампании за обяви за работа, както и за обяви за жилища и кредити“. Тези ограничения за таргетиране на аудиторията са в сила в Съединените щати, Канада и повече от 40 европейски държави и територии, включително Франция и Нидерландия, според Мета.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN