Износът на България: Суровини, детайли и нишови стоки

Автомобилната ни индустрия е пласирала продукция за над 1 млрд. лв.

Българският износ отбелязва ръст – през 2017 г. сме реализирали навън стоки и продукти за над 30 милиарда долара, което ни нарежда на 61 място сред всички износители в света.

Икономиката ни се развива към нишови производства. Страната е лидер в Европа в производството на дозатори за бутилки, сензори за автомобили и други лимитирани стоки.

България не прави собствени коли, но произвежда почти всичко за автомобилната индустрия. Износът надхвърля 1 милиард лева.

Снимка: bTV

Нашата страна е втора в света и държи 26% от световния пазар на облекла и обувки от азбестоцимент или целулозен цимент. Втори сме по износ на патешко месо – държим 15% от пазара. Пак втори при консервираните череши, които се използват в коктейлите – 18 на сто от пазара е наш.

Половината от любителските радиостанции в света се правят у нас, държим 70% от европейския пазар на дозатори за бутилки и сме петата световна сила в износа на семена от кориандър.

Снимка: bTV

Проблем остава ниската добавена стойност на продукцията ни – често сме лидери в износа на суровини, а не на крайни продукти.

„Ние изнасяме патешки дроб или патешко месо, или консервирани череши в полусуров вид за нашите търговски партньори, а те ги преработват и препродават в други държави, включително и в България”, отбелязва Веселин Илиев от Българската стопанска камара.

Любопитно е също за кои страни изнасяме – най-голям ръст за последните 5 години има износа към Судан, Бахамите и Индия.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст