Промени борят монопола на супермаркетите

БГ Бизнес

Веригите няма да налагат такси на производителите

Строги ограничения за търговските вериги, предвиждат готвените промени в Закона за защита на конкуренцията. Идеята е големите играчи на пазара да не злоупотребяват и да не налагат различни такси на производителите.

Търговците обаче предупреждават, че новите регулации могат да ударят по джоба на потребителя.

Според експертни оценки големите вериги държат около 50 на сто от пазара на дребно. Почти всеки производител се опитва да продава стоките си именно в супермаркетите, защото в кварталните магазинчета печалбите са минимални.

Законът в момента обаче позволява на веригите да искат пари от доставчиците дори за това, че пускат дадена стока да се продава в магазина. Средно големи фирми плащат по няколкостотин хиляди лева входни такси за работа с определена верига магазини.

Големите търговски вериги казват, че не си измислят нереални такси, а ги обвързват с определени разходи. Такса се плаща, ако даден продукт е включен в рекламната брошура например, с обяснението, че има разходи по отпечатването и разпространението. Ако подобни практики бъдат забранени, ще се променят и цените на стоките

„Рекламирането на стока води до увеличаване на продажбите, ние ще го правим едностранно, но тогава този разход ще бъде калкулиран в цената на стоката, която я плаща потребителят,” отбелязва Емилиян Абаджиев, председател на Сдружението за модерна търговия.

Готвените промени би трябвало да решат и друг проблем между търговските вериги и доставчиците. По думите на заместник-министъра на икономиката Димитър Чохаджиев ще се избегне и необоснованото забавяне на плащанията.
 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст