Новите пазари – спасение за българския износ

БГ Бизнес

Фирмите гледат с надежда на изток

Намирането на нови пазари е единственият шанс за родните производители да запазят износа, след като основният ни търговски партньор - Евросъюзът намалява потреблението.

От асоциацията на износителите отчитат, че страната ни изнася предимно суровини, а не готови продукти. За миналата година в износа преобладават неблагородните метали, минералните продукти, машините и текстилните изделия.

За да изнасяме повече готова продукция, която е и по-скъпа, българските фирми трябва да инвестират, а много от тях се притесняват да го правят във време на криза.

Колкото до това къде българските стоки се продават най-добре - основни пазари за нас са Германия, Румъния, Турция, Италия, Белгия, Франция. Родният бизнес обаче се надява през тази година да завоюва и нови пазари.

Основните пазари в Европа, за които изнасят българските фирми, в момента са нестабилни. От началото на годината поръчките намаляват.

„Има известно забавяне през първото тримесечие, което се съмнявам, че ще бъде наваксано. Имам резерви, тъй като общата покупателна способност на целия съюз е много слаба,” коментира Красимир Дачев от Асоциация на българските износител.

Затова родният бизнес вече гледа на изток:

„Всичко ново е добре забравено старо, така че основният акцент ще са страните от бившия Съветски съюз, Централна Азия - това са държави, в които българската продукция се ползва с добър имидж,” отбелязва председателят на асоциацията Иво Тодоров.

Ускоряването на износа към тези страни обаче може да се забави заради позагубените контакти през последните години и заради липсата на кадри, които да познават спецификата на източните пазари. От асоциацията на износителите очакват подкрепа от страна на правителството в битката за новите пазари.

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст