Нов връх на цената на газа в Европа
Газохранилищата в ЕС към 19-и ноември са запълнени на 89,87%
Рейтинговата агенция очаква дефицитът да достигне 2% от БВП през 2012-а
Международната рейтингова агенция Мудис (Moody’s) потвърди стабилната прогнозаза Българиял съобщиха от финансовото министерство. Рейтингът на държавните облигации е Baa2 със стабилна прогноза, като е повишен от Baa3 през юли 2011 г. Вече ниският бюджетен дефицит като процент от брутния вътрешен продукт се очаква да се свие още повече през следващите две години.
Националната програма за реформи на правителството поставя амбициозна цел за повишаване на стандарта на живот в България до 60% от средния за еврозоната до 2020 г., посочват от ведомството.
Държавните финанси са здрави, с нисък размер на дълга по всички стандарти. Дефицитът на сектор Държавно управление се сви през последната година до 2,1% от БВП. Мудис очаква ръстът да е средно около 2% през периода 2012-2013 година.
Доходите в България би трябвало да задържат или свият разминаването с най-богатите държави в ЕС. Това продължаващо догонване е причината, поради която агенцията оценява дългосрочната икономическа сила на държавата като висока - значително над средната.
Отбелязват се и признаци на подобрение при ключови институционални слабости - престъпността и усвояването на средствата от ЕС след избирането на новата администрация.
Процентът на усвояване усвояването на средствата от ЕС е нараснал през последните две години, като 20% от отпуснатите пари за 2011-2013 г. са усвоени към 31 март тази година.
Българските институции са силни, когато става въпрос за разумни фискални политики, парична политика и регулиране на банковата система. Регулаторите изискваха от банките да реинвестират своята печалба през годините на бума, а не да я репатрират към чуждестранните си дружества - майки.
Фискалната позиция на България е много силна - съотношение дълг/БВП в размер на 16,3% към края на 2011 г., втората по ред най-ниска стойност в ЕС след Естония.
Малко други държави с РВБ са успели да поддържат дълга си достатъчно нисък, като Хонконг е забележително изключение. Тъй като дефицитът на България падна под 3% през 2011 г., се очаква скоро страната да излезе от Процедура по прекомерен дефицит.
Мудис очаква дефицитът да достигне 2% от БВП през 2012 г., докато правителството прогнозира 1,4%. По-песимистични са обаче прогнозите за икономическия растеж - агенцията очаква ръст от 0,9%, докато правителството – до 1,4%.
Данъчните ставки на ДДС, корпоративния и подоходния данък в България са най-ниските в ЕС – съответно 20%, 10% и 10%. Правителството е решено да запази ниските данъчни ставки с цел да насърчава частните инвестиции, и досега това не е довело до макроикономически дисбаланси, нито до мехури.
Правителството също така планира да се справи с недостига на социално осигурителните вноски, като криминализира неплащането им и повиши минималните прагове, за да насърчи прехода от неформална към формална заетост.
В съобщението се посочва и последният междинен доклад на ЕК за напредъка на България в реформата на съдебната система и борбата срещу корупцията от февруари, както и приетия от парламента „Пакт за финансова стабилност“, в който са изложени две нови правила: да се гарантира, че годишният бюджетен дефицит няма да надхвърли 2% от БВП, и че годишните разходи на правителството ще останат под 40% от БВП.
Дефицитът на сектор Държавно управление е продължил да се свива през 2011 г., като достигна 2,1% от БВП. Спадът в съотношението през 2011 г. беше отражение на съвкупността от здравословния растеж на номиналния БВП, повишаването на приходите и успеха на правителството в ограничаването на разходите.
Най-добрата съпоставка на България с равнопоставени държави в Европа са другите държави с режим на валутен борд или фиксирани курсове, като Литва (Baa1/стабилна) и Латвия (Baa3/положителна). И двете държави се справиха много по-зле по време на световната криза, с общ икономически спад в размер на над 20% в Латвия за периода 2008-2009 г. и 12% в Литва.
Държавните показатели на България ще останат по-силни от тези на горните две държави в средносрочен план.
Външните показатели на държавите с рейтинг Baa са изключително разнообразни, но тези на България са значително по-добри от средните по отношение както на съотношенията външен дълг / БВП, външен дълг / приходи по текущата сметка и външен дълг / валутни резерви, така и на повишаването на икономическата стойност (EVI). Тези показатели, обаче, са доста благоприятни в сравнение с други държави, в които има валутен борд или фиксиран валутен курс, както беше посочено по-горе.
Рисковете, предизвикани от режима на валутен борд, са свързани основно с последващите рискове в случай че системата бъде изоставена или не издържи. Обаче, това е риск с ниска вероятност. Политическият риск е нисък, тъй като има огромен консенсус за поддържането на валутния борд и на политическа рамка.
Газохранилищата в ЕС към 19-и ноември са запълнени на 89,87%
Ето какво сочат нови проучвания
Svetatnazdraveto.bg ще предлага полезни съвети за превенция и грижа за здравето за всички възрастови групи