Железничарите отново плашат със стачка

БГ Бизнес

До Нова година ще бъдат съкратени още 850 души

Нова вълна от съкращения в БДЖ. Още 850 души ще останат без работа. От ръководството обясниха, че от есента до сега успели да изчислят колко хора и колко време са нужни за изпълнение на определена дейност, както и кои функции са дублирани и могат да се изпълняват от по-малко хора. Така се стигнало до изчисленията, че 450 души в пътническите превози и още 400 в товарните са излишни.

Целта ни е тези хора да бъдат освободени от железницата до края на годината, обясни председателят на Съвета на директорите Владимир Владимиров.

Преговорите със синдикатите за новите съкращения започнаха днес без да се отхвърля вероятността от стачка.

„Не можем да приемем поредните съкращения, които не са обосновани и са в следствие лошо управление на БДЖ”, каза обаче председателя на ЖП синдиката към КНСБ Петър Бунев, но каза, че е рано да се каже дали ще има стачка.

Владимир Владимиров обаче каза, че не се страхува от стачка.

„Не виждам нито базата, нито смисъла, нито целта, освен протакане на едно неизбежно реформиране на една система, която трябва да се реформира”, коментира изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев.

Още не е ясно дали до края на годината няма да бъдат спрени още влакове. Това зависи от плана за движение и композиране, който трябва да отговори кои влакове са претоварени, а кои празни.

Оказва се, че за влакът Разград-Самуил например за 3 месеца има продаден един билет. Причината за тази ситуация според синдикатите е спирането на 96 линии преди Нова година.

„Когато намаляваш едни влакове, автоматично това води до други, които стават нерентабилни, защото те са навързани”, обясни Бунев.

Синдикатите поискаха около седмица, за да кажат категорично има ли опасност от стачка, която да спре влаковете. Те подозират, че съкращенията могат дори да надхвърлят споменатия от ръководството брой от 850 души. Преговорите с работодателя продължават.

Тонът на ръководството на БДЖ беше доста оптимистичен. Мениджърите се похвалиха, че железниците плавно изплащат дългове си.

За сега БДЖ няма планове за поскъпване на билетите. Загубите на дружеството за първото тримесечие на годината в сравнение със същия период на 2011 г. са намалели с 6 милиона лева. Това показва отчетът за дейността на дружеството от началото на годината, представен от Владимир Владимиров.

Според финансовите данни загубите на БДЖ са в размер на 21 милиона лева за първото тримесечие през 2011 г. и 15 милиона от януари до април тази година.

„Увеличават се свободните пари, с които разполагаме, и започнахме да погасяваме задълженията си към една банка. Ще намалим задълженията си към всички останали кредитори. Очакваме да започнем да погасяваме задълженията си и по втория облигационен заем”, каза Владимиров и допълни, че има 3500 товарни вагона, заложени по втория заем, които не са необходими на БДЖ.

По думите на шефа на дружеството, съвсем скоро предстои да стартира процедурата по продажбата на „Товарни превози”. Мярката е част от реформите за преструктуриране на железниците с цел подобряване на финансовото им състояние.

БДЖ планира до средата на лятото да направи възможно купуването на билети онлайн или чрез sms. От кондукторите се иззема правото да продават билети във влаковете. Това ще правят билетни касиери. Целта е да се избегне корупцията и възможността срещу дребен рушвет да се пътува без билет.

Още това лято 10 нови спални вагона ще бъдат пуснати в движение, до есента още 20. Генерално обаче проблемът с недостига на вагони и локомотиви в БДЖ остава.
 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст