ОАЕ отделят над половин милиард долара за справяне с щетите по домовете от проливните дъждове
По-рано този месец ОАЕ претърпяха най-проливните дъждове от 75 години
Делът на приноса на AI технологиите за подобряването на процесите по вземане на решения е 41%, а за повишаване на потребителското преживяване - 40%
През последните години изкуственият интелект (AI) започна да навлиза все по-силно в света на бизнеса, превръщайки се в един от ключовите двигатели за растеж на компаниите.
Изследване* на консултантската компания PwC показва, че бизнесите, които интегрират функционални AI модели в своите оперативни дейности постигат по-добри финансови резултати в сравнение с конкурентите си.
Какво отличава тези компании от останалите?
Според проучването на PwC водещите компании (лидери) разширяват и подобряват своята дейност, прилагайки AI технологии паралелно в три области – бизнес трансформация, подобряване на процесите по вземане на решения и модернизиране на системите. 364 „AI лидери“ от 1000 респонденти, до които се допитват консултантите на PwC, посочват, че прилагат холистичен(цялостен, силно застъпен - бел. ред) подход. Компаниите, които се придържат към този подход отчитат по-голяма възвръщаемост на инвестициите в сравнение с тези, които прилагат самостоятелен подход.
Следващата графика показва в кои области компаниите внедряват и използват изкуствен интелект, както и до каква степен AI допринася към постигнатите резултати през последните 12 месеца. Според проучването на PwC приносът от използването на изкуствен интелект при компании, които целят повишаване на продуктивността достига 44% от общия резултат. Делът на приноса на AI технологиите за подобряването на процесите по вземане на решения е 41%, а за повишаване на потребителското преживяване - 40%.
Използването на изкуствен интелект в процесите по вземане на решения оказва значително влияние върху резултатите, тъй като позволява инкорпорирането и анализирането на много повече информация в сравнение с това, което може да направи един служител самостоятелно. За да се оптимизира процеса по ценообразуването, например, AI може да въведе редица исторически данни за продажбите на продуктите, марж на печалбите, разходите за доставчиците и удовлетвореността на клиентите, след което да направи точни оценки за възможни бъдещи сценарии.
Чрез въвеждането на изкуствен интелект бизнесите също могат да осъществяват различни симулации за вероятността от настъпването на определени събития. Например, симулации с обединяването на данни за дейността на доставчици, клиенти, конкуренти и условията на времето може да даде индикации за динамиката на ценообразуването и прекъсванията на веригата за доставки, с което и възможност за изготвянето на план за навигиране.
По отношение на отражението, което има AI върху пазара на труда, 28% от респондентите посочват, че ускоряват или разработват план за въвеждане на изкуствен интелект, за да увеличат автоматизацията и да намалят нуждата от работната сила. От своя страна, AI отключва още едно предизвикателство на пазара на труда, а именно необходимостта от намирането и задържането на AI кадри. На този етап има недостиг на подобни специалисти, с което и цената на техния труд е висока. 78% от компаниите отговарят също, че забавят някои инициативи, свързани с AI именно поради недостига на квалифицирани кадри.
Как изглежда картината в Европа?
Според последните публикувани данни на Евростат едва 8% от компаниите в ЕС използват поне една от следните AI технологии:
Дания е страната с най-висок дял на компаниите (24%), които използват някоя от гореизброените технологии през 2021 г. в ЕС. Португалия (17%) и Финландия (16%) са сред страните-членки, в които бизнесът интегрира и използва активно изкуствен интелект. Най-слаба активност по този показател се наблюдава в Румъния, където едва 1% от компаниите използват изкуствен интелект. В България делът на компаниите, използващи AI технологии, е 3%.
Статистиката на Евростат показва още, че 29% от европейските компании използват взаимосвързани устройства и системи, които могат да бъдат контролирани с отдалечен достъп посредством интернет (IoT). По-голямата част от тях са приложими в областта на сигурността (интелигентни алармени системи, камери и други устройства). В по-малка степен компании в ЕС използват IoT за управление на енергия или за поддръжка, базирана на състоянието (например сензори за наблюдение на нуждите от поддръжка на машини или превозни средства)
Поглеждайки картината на ниво държави, Австрия е лидер по този показател - над половината от компаниите в страната използват IoT (51%). Словения (49%), Финландия (40%) и Швеция (40%) са страните-членки на ЕС, в които IoT технологиите в бизнеса намират активно приложение. От друга страна, с най-нисък дял на компаниите, използващи взаимосвързани устройства и системи се отличават Румъния (11%), България (15%) и Естония (17%).
*Изследването на PwC е направено на базата на допитване до 1000 представители на бизнеса и технологичния сектор в САЩ, в чиито компании се прилагат стратегии, свързани с AI. Проучването е направено в периода януари-февруари 2022.
Източници:
Автор: Ивелина Петрова
По-рано този месец ОАЕ претърпяха най-проливните дъждове от 75 години
Великденските помощи в Кипър тази година са увеличени с 30%
Медийното жури отличи като най-социално значим проект, който улеснява лекарите в процеса на диагностициране чрез AI